9/08/2021

BENİ ALIP UZAKLARA GÖTÜRECEK BİR DALGA BULDUM


Emel  Mathlouthi - Ma Lkit




Hafta sonu planladıklarımı gerçekleştiremeyip , içinde kaldığım ve  ruhumun köşelerde sıkıştığı gerçekliğimde, bir de sorumluluklarımı yerine getirmenin mecburiyetiyle nefessiz kalmışken , beni alıp uzaklara götürecek bir dalga buldum.


Youtube öneri listesinde önüme düşen bir ses ve şarkı , Emel  Mathlouthi - Ma Lkıt. Bu büyülü sesin sahibi kim peki ?


Emel  Mathlouthi, Tunuslu şarkıcı ve söz yazarı. Tunus devrimi ile adı herkesçe bilinen biri olmuş, seslendirdiği Kelmti Horra (Sözüm  Özgür tık,tık ) devrim marşı haline gelmiş. Çevre ülkelerde olan direnişlerde de şarkıları söylenir olmuş.


Ma Lkit'e gelince, kelimelerini henüz bilmez iken , elimden tutup bilmediğim diyarlara sürükledi beni. Neresi olduğunu bilmediğim ama çağıran o sesten zarar gelmez diye de itimat ettiğim bir yere. Sonra da dizi filmlerde  yüksekçe bir yamaç kenarından dalgalı denize doğru haykırma ritüeli olur ya, işte öyle bir haykırışta buluverdim kendimi. Bilmediğim sözler döküldü dilimden içim ürperti ile dolup taşarken. Neler söyledim, neler hissettim, neler bekledim? hiçbirine bir mana yükleyemedim. Tarifleyecek, "bak böyleydi böyle oldu" diye gerekçeler de diyemedim. Bilinmezlikler içinde neler bildiğimi bilemedim ama bir şekilde, ne olduğunu bilmesem de , bir yerlerde , var olduğunu bildim. Ağaç ev sohbetleri konusu vardı " yaşamadığınız bir duygu için nostaljik hisseder misiniz? " diye, bir türlü kafamda oturtamadığım. Sanırım bu hal biraz buna uyuyor.


Müzikten ürperen insanların beyinsel yapılarında farklılıklar olduğu, işitsel korteksleri ile  duygusal merkezleri arasında daha fazla bağlantı olduğu , bu yüzden iki alan arasında daha iyi iletişim olduğu söyleniyor bilimsel çalışmalarda. Her ses ve her müzik bunu herkese ve benzer şekilde yapmıyor ama. Bizlerde bu etkiye sebep olanın ardındaki sır ne acaba?


Şarkının sözlerine baktım daha sonra.(tık,tık )Sözlerini bilmek durumu daha da derinleştirdi sadece. Her ne kadar bulamayışların ülkesinden duyulan haykırışlar olsa da bir şeyler bulanlardan oldum aralarında.




11 yorum:

  1. Sesi çok güzel gerçekten. Anlamasa da hissedebiliyor insan. Düşüncelerini çok güzel yazmışsın. Samimi paylaşımın için teşekkürler. Türkçe sözlerine de bakacağım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim:) Sesi çok etkileyici sahiden.Diğer şarkılarını da dinledim.Her biri derin ve tesir edici.

      Sözleri oldukça hüzünlü.Beni alıp uzaklara götürecek bir dalga bulamadım diyor mesela bir dizesinde.

      Sil
  2. Bende ürperme olmadı:) Bildiğiniz bağıra bağıra ağlama hissi uyandırdı... Sözlerine bakmak istiyorum ama elim bir türlü de gitmiyor.. Ne tuhaf bir duygu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Semptomlardan biri de bu :) sahiden tuhaf..

      Sil
  3. şarkı ve şarkıcı için saol, dinlerim tabisi, aldım listeye, tunus lübnan filan seviyom zaten sanatlarını, yaa babı aziz var, üç film, ah ah, sonra sarayın sessizliği var, ne filmler amaaa, bir de lübnan dan karamel :) bir de ne güzel anlatmışsın :) şarkının yaşattıklarını, bak işte evet yaşamadığın duyguya nostalji, tam oturdu, olabiliyo işte, sanırım en çok şarkılarla oluyo :) böyle durumlarda sahiden de hisleri ifade etmek çok zor oluyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu yazdıklarına bakayım bir ara, teşekkürler deep :)iyi ifade için hissedilen şeyin ne olduğunu gerçek manada bilmek gerekiyor sanırım.Burada tökezleyince hep dilimin ucunda ama çıkaramadım moduna giriyoruz:) bir de kalem ehli olmak lazım.Zor işler vesselam :)

      Sil
  4. Daha önce hiç duymamışım. Parça aşırı güzelmiş sahiden. Kendisini de çok güzelmiş Emel'in. Nette aradım az önce. ''Geleneksel melodileri, elektro ve trip hop ile harmanlayan Tunuslu protest sanatçı besteci, gitarist, solist Emel Mathlouthi'' Süper bir kadınmış. Tanıştırdığınız için teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim :) Ben de meraklanıp bakındım biraz.Nobel barış ödülleri gecesinde konseri var mesela.Ülkesinde devam edememiş ama :( hayatını baska yerde kurmuş.

      Sesi ve seslendirdikleri çok etkileyici.Bu günlerde fazlaca dinliyorum kendisini.

      Sil
  5. Çok teşekkür ederim (:
    Müziğin evrenselligi yakalıyor hepimizi.Sözcükleri bilmeden de duygu bağdaşlıgı kurabiliyoruz.

    YanıtlaSil
  6. Muhteşem müzik muhteşem bir tınısı var aşırı rahatlatıcı çok teşekkürler.

    YanıtlaSil