11/13/2022

KASIM GÜNLERİ

kaba lale


Geceler var

Puslu mehtabın ışıttığı

Istırap dolu düşlere benzer

Natsume Soseki



Eskiden mevsimler Hızır Günleri (yaz)ve Kasım günleri (kış) diye ikiye ayrılırmış. Çiftçinin ekip biçme döngüsünü belirlemede tayin ettiği günler. İşte bu takvime göre 8 Kasım'da girmiş bulunuyoruz Kasım günlerine. Sizin oralarda hava nasıl bilmiyorum, hoş bazı yerlere kar yağdığı haberleri var,  burada gündüzleri ince bir hırka yetiyor iken akşamları üşütüyordu birkaç gündür. Güneş de parlıyordu üstelik. Bugün ise güneş saklanmış, parıltısını çekip almış üzerimizden, gri bir tül bırakmış yerine. Biraz soluk, biraz puslu . Sonra bir şeyler oluyor ve parıltısını göstermeye niyet ediyor gibi. Tam oldu olacak derken vazgeçiyor birden.


Cam Kapının Ardı kitabını okuyunca haiku denilen bir ifade ile karşılaştım. Geleneksel Japon şiiri türünün adıymış. Üstelik dünyadaki en kısa şiir diye tanımlanıyor. 5-7-5 ölçüsü ile yazılan bu şiir hem dünya çapında hem de bizim edebiyatımızda baya etkili olmuş. Oktay Rifat, Melih Cevdet Anday ,Orhan Veli Kanık haiku'dan etkilenen şarilerimiz arasında. Günümüz şairleri arasında da bu türden etkilenen ve örnekler verenler var, hatta Yelda Karadağ  10.Mainichi Haiku yarışmasında büyük ödülü almış Türkiye adına. (Ölüme ne kadar yakın, Unutulmaz çocukluğumun, Ağır çiçekli ıhlamur ağacı)



Geçenlerde pierre  loti tepesine doğru yürüyüşe çıktım. Arnavut kaldırımı taşlarının üzerine düşmüş sararmış yapraklar ufak ufak kaydırdı ayaklarımı. Yolun sessizliğinin içinde cıyık cıyık diye ses eden tek şeydi. Aşağı yoldan geçen arabaların sesini algılamamaya başlıyorsun bir süre sonra. Bir tek o dökülmüş yaprakların sebep olduğu sesler. Her bir köşede duran kediler de o sessizlik içinde sukunet içindeydi. Ne bir mırıldanma, ne de hareketlerde bir canlılık. Vakur, ağır ve sessiz. Mezar taşlarının başında , tüm o önden gitmiş olanlara yoldaşlık, sırdaşlık yapıyorlar gibiydiler adeta. Bir de bu kelebekler uçuşuyordu etraflarında. İlginçtir ama o sessizlik garip bir huzur veriyordu. Adımlarım da ayak uydurdu tüm o ağırlığa, zaman denilen şey yokmuş gibi.




Hafta sonu bir bakıma ütü demek. Ütü olayını hiç sevmesem de bazen terapi gibi oluyor. Bugün de öyle oldu.Radyoda slow müzik çalan bir istasyonu buldum ve aşağıda eklediğim şu iki güzel şarkı ile buluştum. Ben keyif aldım dinlerken umarım sen de seversin blogcum


Melike Şahin - Aşk Bitti



Cihan Mürtezaoğlu - Gamlanma



19 yorum:

  1. Hem yeni bilgiler öğrendim hem de huzurlu bir yürüyüşe çıkmış gibi hissettim yazınızı okurken. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eşlik ettiğiniz için ben teşekkür ederim :)

      Sil
  2. Haiku olayı bugünlerde okuduğum dergidede vardı. Piyer loti okuyunca tebessüm ettim:)) Arkadaş bir defa götürdü beni kulakları çınlasın Zelhanın. Ama biz teleferiği kullandık, ben o mezarların üstünde uçtukça içimden dua hatim ettim:)) bak yürüyüş yolunu bilmiyordum bir daha gidersem onu kullanayım:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haikum diye dergi de varmış, baya popüler imiş de ismini yeni öğrendim ben :) Camii meydanından yol çıkıyor hemen tepeye, tabelası var, ben de teleferiği kullandım bir kere, çok alçak kalıyor ve mezarların üstüne basıyormuşum gibi hissettim, rahatsız oldum. Bir daha da kullanmadım. Yürüyüş yolu en güzeli.Eskiden biraz sıkıntılıydı , tek gitmeye cesaret edemezdim.Şimdi düzelip toparlandı , fakat akşamları nasıl bilmem, gündüz gözü ile ziyareti tercih ediyorum :)

      Sil
  3. Cam Kapının Ardı'nı ben de okumak istiyordum. :) Yazardan başka bir kitap almıştım, daha okumadım. Sonbaharı ne güzel anlatmışsın. Fotoğraf harika. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Roman diye beklerken yazarın bizatihi kendisini bulduğum, dilini sevdiğim bir kitap oldu.Romanlarına dair merakım arttı haliyle.

      Sil
  4. Sakinlik şu aralar ilaç gibi geliyor, sizde de benzer etkiler yapıyordur umarım:)

    YanıtlaSil
  5. Yazının beni en etkileyen kısmı düşen yaprakların hışırtısı dışında sessizliğin hakim olduğu hatta sessizliği duyabildiğimiz kısım oldu...
    Ütüyü müzikle terapiye dönüştürmek de olmasa ütü çekilir iş değil doğrusu :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hissettirebildiyse ne mutlu :) Ütü işini bazen müzik bile kurtarmıyor, o denli sinir bozucu benim için:) bazen güzel bir ruh hali geliyor işte

      Sil
  6. Bizim buralar sabah ve akşam soğuk iken öğlenleri sıcak oluyor.
    Sonbahar ayrı güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gündüzlerin sıcağı da yavaş yavaş azalıyor burada, zamanıdır artık.Sonbahar görsel şölen adeta

      Sil
    2. Kusura bakmayın ama size yazmak istedim. Karar konumda itiraz edin dediniz ya, ettim. Akşam hediye alıp vermek yasak denildi. Dışarıda toplanıp vereceklermiş. Onada gelen var gelemeyen var. Bende madem yasak niye para toplayıp alındı, saçma oldu dedim. Neymiş bana herşey saçma geliyormuş konuşmayacakmışım.
      Emriniz olur dedim çıktım gruptan. Bu arada illa hediye alma kafasında olanlar 50 liraya birşey alamazdık iyi oldu yazdı. O kadar kötü oldum ki.. hâlâ moralim bozuk.
      Dizinde kafanızı şişirdim isen affedin. İçimi dökmek istedim.

      Sil
    3. Yok yahu, niye şişsin kafam. Her zaman herkesi memnun edemeyiz, ileri geri konuşan bir sürü de insan olacaktır, düşünceli insan bulmak da zor, kafanıza takmaya canınızı sıkmaya inanın değmez. Herkes kendi düşüncesini, durumunu, hissiyatını en iyi bilir. Muhatap olacağı ya da olmayacağı kişileri de bilir. İnsanlarla uyum içinde olmak güzel elbet ama her şeyin bir sınırı, bir yeri var. Sınırları da başkaları değil biz belirleriz, birilerinin sözü değil.Dedigim gibi canınızı sıkmaya, kafanıza takmaya değmez.Guzel ve huzurlu bir akşam diliyorum size.

      Sil
  7. Buralarda havalar artık çok soğuk ve yakında kar geleceği haberleri iyice arttı:) Dün dağa çıktım ve artık sonbahar bitmiş, ağaçlar yaprakları dökmüş ve kar yağmasını bekler gibi:) Bu arada ütü hayatımda ki en etkili terapilerden biridir:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kasım'ı yarıladık , dağlar kış için açılışı yapacak o vakit :) hiçbir vakit ütü yüzünden gerginlik yaşamayacaksınız demek ki , ne güzel :)

      Sil
  8. aşağıdan mezarlıktan yukarıya yürümek ne hoş değilmi lotiye :) haiku deyince şey var matsuo başo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle:) yeni başladım japon edebiyatina, bakinacagim biraz, ismi de not alıyorum, teşekkür ederim:)

      Sil
  9. Duygu dolu yazınızı okuyup güzel müzik seçkilerinizi dinledikten sonra yazar Natsume Soseki'nin yaşamı ve eserleri hakkında biraz bilgi edindim. Japon edebiyatına hakim değilim fakat yazar ilgimi çekti. Not ettim, teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim:) yazarın hayat hikayesi çok ilginç, roman olur denilen türden.Ben de yeni yeni giriş yapıyorum Japon edebiyatına, yazara dair bir kitap daha edindim okumak için.Zaman gösterecek bu edebiyata dair his ve düşüncelerimi:)

      Sil