12/03/2021

AŞKIN GÖZYAŞLARI ; ŞEMS TEBRİZİ - KİTAP

 



Arka kapaktan;

Yedi eşkıya, yedi hançer, yedi oluk kan. Aşkın güneşinden ateş yerine kan akmıştır bu defa. Akan kanları ile bir mektup yazmıştır Mevlânâ'sına: " Hamuşum ! Ey benim yüreğimin içi ! Ah aşkın gözyaşlarını akıtan can dost! bu mektubun sana geldiğinde bilesin ki ; Başımı kesip kör kuyulara atsalar. Şah damarımdan oluk oluk kan akıtsalar, dokuz yurda lime lime dağıtsalar, yedi çaka sürüsü vücuduma saldırsalar kırmazdı acılar beni, yorardı belki teni. Özümsün, özümle ararım Mevlânâ'm seni. Şems'in kurban olsun sana. Ve yemin ederim ki ölümümün gözlerinin önünde olmasını isterdim. Gör ki aşk için ölmek ne demekmiş."


Kitap hakkında;

237 sayfadan oluşan kitap, Aşkın gözyaşları serisinin ilk kitabı. Daha önce ikinci kitap Mevlânâ'yı okumuştum ( şurada ) Bu kitap da tıpkı 2. kitap gibi hayat hikayesinin romanlaştırılmış hali. Tıpkı oradaki gibi birinci tekil bir anlatım var.


Şems'in kim olduğundan, Mevlânâ öncesi ve sonrası halinden, hayat hikayesinin nasıl sona erdiğinden bahsedilen romanın dilini ikinci kitaba kıyasla biraz daha zayıf buldum. Şöyle ki; birinci tekil anlatım yer yer sekteye uğruyor ve dolayısıyla başka birinin (yazarın) dahil olduğu aşikâr oluyor. Bu da okuyuşu biraz örseliyor. Fakat, genel manada kitabı beğendim.


Şems'e dair hiçbir bilgim yok. Bu vesileyle romana yedirilmiş hikayesi şaşırttı haliyle. İlk şaşkınlığım Alamut ile olan bağı oldu. Hikayesinin sonu da bir o kadar şaşırtandı.


Bahsedilen ilahi aşk olgusunu kavrayamadığımdan bahsetmiştim ikinci kitapta. Keza burada da söz konusuydu bu kavrayamama hali. Kitaplardan okumak ve varlığına inanmak yeterli kılmıyor anlamayı. Bu da benim eksikliğim neticede. 


Güzel kıssalar ve öğütler var kitapta, kıymetliydi her biri. Sadece şöyle bir uyarıda bulunabilirim okuyuculara. Neticede bu bir roman .Bu yüzden yazılı her şeyi mutlak doğru diye ele almamak lazım.  Misal bilgim dahilinde gözüme ilk takılan şey, şeytan ile ilgili bahiste onun bir melek ve meleklerin başı olduğu bilgisi . İslam literatüründe  meleklerin başıydı bilgisi verilir lakin şeytan , melek değildi denir.  Meleklerin nurdan yaratılmış varlıklar, şeytan ve cinlerin ateşten yaratılmış varlıklar olduğu söylenir ve bu temel bilgi en basit kaynaklarda bile zikredilir. İşte bundan sebep, okunulan şeyin roman olduğu gerçeğini atlamayın derim.


alıntı;

Madem ki Allah'ı su ve toprak aynasında, beni de bir başkasının aynasında görüyorsun, niçin can ve gönül aynasına bakıp da kendini aramıyorsun ?



10 yorum:

  1. Çok kaliteli bir okuma yapmışsın Vakt-i Dem. Bu serinin tamamını olumuştum ben de. Dediğin gibi çelişkili ifadelerde roman olduğunu unutmamak gerek. Alıntı da güzel. Emeğine, yüreğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Serinin tamamı için bir şey diyemiyorum şimdilik ama Yunus Emre'yi de okumak istiyorum, bakalım .Kesinlikle unutmamak ve bu şekilde değerlendirmek lazım kitabı , pek tabi seriyi de.Teşekkür ederim ve mutlu akşamlar dilerim :)

      Sil
  2. Çok kısa zamanda okumuştum tüm seriyi, kitapların içinde bulduğum maneviyat bana iyi gelmişti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz gibi iyi hissettiriyor, teşekkürler ve iyi akşamlar :)

      Sil
  3. Çok sevdiğim serilerdendi. İlk kitabı sanırım daha çok sevmiştim. Birinci şahıs anlatımı da ayrıca beğenmiştim. Şems' in sonu işe ilgili çok farklı bilgiler var hangisi doğru bilemiyorum tabi. Yine de yazarın dilini çok beğendim. Günümüz hikayelerini Mevlana ve diğer kişilerle harmanlayan kitaplardansa doğrudan anlatan bu tarz kitapları daha çok seviyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk iki kitap her ne kadar aynı şekilde yazılmış olsa da farklı tarzlara sahip, ben öyle değerlendirdim en azından:) Karakterlerde ki farklılığın yarattığı bir durum olabilir.Yazım dilini dediğim gibi ikinci kitapta daha iyi buldum.Genel olarak diyeceğim ise evet, bu tarz bir anlatımı sevdim ben de :) güzel bir akşam dilerim :)

      Sil
  4. duydum ama okumadım ama okurum tabii, alamut zamanında mıymış tebrizi hımss, tebrizi nin makalat adlı kitabını okudum, mevlana ile sohbetleri, çok iyi kitap :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Babası bağlıymış, oradan geliyormuş , öyle yazmış:) makalat , duymamıştım, teşekkür ederim not ettim :) güzel bir haftasonu dilerim deep :)

      Sil
  5. Çok güzel bir kitap, herkes okumalı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlgili olanlar kesinlikle sevecektir, teşekkürler.

      Sil