8/22/2021

TINY WORLD - BELGESEL



Tiny World , 2 sezon 12 bölümden oluşan, her bölümü 30 dakika süren İngiliz Doğa Belgeseli dizi serisi. 2020 yılında apple tv+ 'de yayına girmiş , 2021'de ikinci sezon yayınlanmış ve 3.sezonun olup olmayacağı bilgisi verilmemiş.


Her bölüm farklı bir habitatı ve oradaki canlıları anlatıyor. Başrol elbette ki minik canlılar ama onlarla beraber olan ya da onların peşinde olan büyük canlılar da var belgeselin içinde. Küçük olmanın zorluklarından bahsedelirken diğer yandan hayatta kalmalarını sağlayacak avantajlara nasıl dönüştüğü de anlatılıyor.


Çok küçük olan bu canlıların  her bir detayı çok net  ekranda . İzlerken ister istemez gerçeklik algısı yanılıyor, ta ki bu canlıların asıl boyutlarını görene kadar.  Misal şurada tık,tık belgeselin sahne arkasını gösteren bir video paylaşımı var. Bunu izlediğiniz vakit işin gerçekliği, güzelliği ve zorluğu daha net anlaşılıyor.


Hayranlık ve şaşkınlıkla, bazen de düştükleri şapşik hallere gülümseyerek izledim belgeseli. Minik canlıların içinde böcüklerde olduğu için ara sıra gözümü kırpıştırdım. Pek tabi  sahneleri  kaçırmadım:) Fobiniz olsa bile bu minik ve muhteşem dünyaları keşfetmek için katlanılabilir bence.



Hiçbir şeyin boş, sebepsiz ve öylesine yaratılmadığına dair inancımı fazlasıyla kuvvetlendirdiğini de söyleyeyim. Misal birinin paraziti başka bir canlının yiyeceği olabiliyor ya da birinin zehri bir canlı için ilginç bir kafaya ulaşmak için sebep olabiliyor :) Üstelik bunlar olurken  hiçbiri zarar görmüyor.


Belgeselde yer alan ve çokça şaşırtan birkaç canlı şöyle ;


Yılan taklidi yapan tırtıl

Minicik , gayet sevimli görünen bir tırtıl, tehlike ile yüz yüze geldiği zaman kasılıp gerilerek kendisine yılan şeklini verdi ve o sevimli kafası birden ürkütücü bir yılan görünümü kazandı.Tehlikeyi de anında uzaklaştırdı. Yılan tırtılı denilen bu canlının bilimsel ismi Homeroplanes triptolemus. Evet, ismi de okurken baya ürkütücü :)

***

Ağ atan Kadife Solucanı

Minik minik adımlarla yürümesine karşın, gözüne kestirdiği yemine yeterince yaklaşınca, antenlerinin her iki yanında olan küçük bölümlerden,  su tabancasıyla savaşa girmiş çocuk misali sıvılar fışkırtıyor. Zavallı kurbanın üzerine giden bu ağ görünümlü sıvılar, onu hareket edemez hale getiriyor, yapış yapış bir vaziyette, olduğu yere çakılmasına neden oluyor ve bu solucan hiç acele etmeden yine aheste aheste kurbanının yanına gidiyor. Hayır, niye acele etsin ki zaten, zavallı böceğe inme geldi resmen.


***

 
Koku avcıları Orkide Arıları

Çiçeklere besin için giden arıların aksine Orkide Arıları, çiftleşme zamanı , karşı cinse hoş görünmek için koku sürünmeye gidiyor. Bazı orkide çeşitlerinin depoladıkları kokular sadece erkek orkide arıları gelsin diyeymiş çünkü dişiler o zahmete girmek yerine oturmuş paket halinde ayağına gelmesini bekliyormuş. Erkek Orkide arıları bu çiçeklere geliyor , kazıyıp tırmalayarak :)  yükleyebildikleri kadar kokuyu sırtlanıp ,  dişilerinin yanlarına varıyor. Doğada makyaj yapan tek  kuşun Sakallı Akbaba olduğunu öğrendikten sonra koku sürenin  Orkide Arıları olduğunu da öğrendim ya, daha ne öğreneyim :)

***


Görünmeyeni gören Yaprak Bukalemunu

Çok ilginç ve nadir olan bu minik canlı tehlikeye karşı kamuflaj olabilmekte ve fark edilmemek için çok çok ağır hareket etmekte. Hal böyle olunca kendi türünü bulabilmesi de baya zor oluyor ama hiçbir canlının görmediği bir şeyi görüyor erkek yaprak bukalemunu. Dişinin yaydığı ultraviyole ışığı hem de pasparlak biçimde. Gizlilik denilen şeyin zirve yaptığı yer olabilir burası :)


***


Havayı suya dönüştüren  Namib Böceği

Alt yazıda ekin böceği yazıyor ama bu isimle bakınca google'da çıkmıyor. :) Bilimsel adı Stenocara olan ve Namib Çölüne özgü olan bu hızlı hızlı yürüyüp ,yerden yüksekçe duran böcek, kum tepelerine sis çöktüğü zaman tepelere doğru koşuyor. Kabuğunda bulunan gözenekler havada ki sisi emiyor ve anında suya dönüştürüyor .Sonra da vücudunda biriken bu suyu ağzına doğru sızdırarak  yudumluyor. Afiyet olsun :)



Ve, son olarak Tavuskuşu örümceğinin kur dansı ile sizleri baş başa bırakıyorum :) Böylesi bir performansı en son Manakin kuşlarında izlemiştim. Bu dans yetmez onu da izleyeyim diyorsanız şayet  , şuraya alayım sizleri .



not: video kaldırıldığı için, belgesele ait olmayan bir video ile güncellenmiştir.



Bizim dışımızda olağanüstü şeyler, hayatlar ve canlılar var. Gözardı ettiğimiz ya da farkında bile olmadığımız. Bu yüzden kesinlikle izleyin bu belgeseli derim :)

24 yorum:

  1. Bu tarz belgeselleri pek izlemiyorum ama denk gelince de başından ayrılamıyorum :-)) Bizden başka neler neler var bu evrende..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denk gelince izleyenlerden ve başından ayrılamayanlardandım den de :) zamanla değişebiliyor yaklaşımlarımız.

      Sil
  2. Ben de denk gelirse bakıyorum. Bilmediğimiz nice canlılar var. Hepsi kendi görevini yerine getiriyor. Tavuskuşu örümceğinin dansı da çok hoşmuş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baya güldüm bu örümceklere :) makarena şarkısı ile de pek bi eğlenceli olmuş dansları :)

      Sil
  3. Çok severim ama çok izlemem :) öneri için teşekkürler aldım listeyeee

    YanıtlaSil
  4. Bitkiler ve minik canlılar son birkaç yıldır ilgi alanım içinde. Twitter'da da birkaç hesap var, inanılmaz görüntüler yayınlıyorlar. Merakımın artmasına sebep onlar bence. Dağlık bir yerde yüzlerce yılanın tek bir hayvanın peşine düşüp takipleri var ki, liste başında şimdilik o var benim için. Hiçbir şey boş ve sebepsiz değil bence de. Bilgilendirme için çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de instada takip ettiğim hesapların çoğu macro fotoğrafçılar. İster istemez ilgi ve merakımızı cezbediyorlar şüphesiz. Rica ederim :)

      Sil
  5. Videosunu buldum az önce. BBC'nin 'Planet Earth II' adlı belgeselinden yılanların iguanayı kovalama anları.
    https://www.youtube.com/watch?v=B3OjfK0t1XM

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzledim teşekkür ederim :) öncelikle koccaman bir alkışı hak etti iguana.Yılanların böyle ortak haraket etmelerini de ayrıca ilginç buldum. Oysa yalnız kurt gibi takılıyorlar diye biliyordum :)

      Planet Earth II ^yi birkaç parça şeklinde izledim sanırım, tamamını izlemedim. Bi ara düzgünce ele alayım tekrar :)

      Sil
  6. Hayvanlar, gezegenler dışında tabi şimdi insan yaşamlarına dair belgeseller moda ve hepside birbirinden güzel, national geographic te kapakta bu ay yarı saydam amfibiler vardı. Gerçekten insan baktıkça bunlar tesadüfen oldu diyen akla anlam veremiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, onlar da moda. İzleyip beğendiklerim oldu ama bizim türümüz dışında olup biteni daha çok seviyorum sanırım belgesellerde :) Çok insan gördüm bu kadar yeter dürtüsü de olabilir ,bilmiyorum.:) Onlardan güzel ilham kaynakları yok gibi geliyor. Misal bilim insanlarının namib böceklerinin havayı suya dönüştürme yeteneklerine bakıp, susuzluğa nasıl çare olunabileceği yönünde çalışmaları olduğunu okudu

      Sil
  7. hımms, daha önce de iyi belgeseller izleyip önermiştin, saol, izlerim bunu da, zaten hayvan belgeseli izliyorum sadece neredeyse, nat geo wild izlerim hep, hatta şu anda izliyorum, insan ve teknoloji ve benzerlerini izlemiyorum. timsah balina panda filan gözdelerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan çok nadir, teknoloji hiç :) nat geo wild için keyifli seyirler o halde.Hayvan belgeselleri en bi güzelleri:)

      Sil
  8. belgesel çok severim ben de en çok doğa hayvan ve uzay belgesellerini seviyorum :)

    YanıtlaSil
  9. Belgesel izlemeyi gerçekten çok seviyorum bazı belgeselleri 2-3 kere izlemişliğim var her seferinde ilk kez izliyormuşum gibi hissediyorum. Büyük ihtimal bunu da izlediim ama tekrardan izleme isteği oluştu. Teşekkürler Vakt-i Dem.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz gibi bazıları ilk kez hissi veriyor. Ben teşekkür ederim :)

      Sil
  10. Çok ilginç gerçekten. Belgesel izlemeyi ben de severim. Dansların müziğini ayarlayanlar da hayli başarılı:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle sahiden:) çok eğlenceli bie hale getirebiliyor müzikler olayı.

      Sil
  11. Minik canlıları çekmeyi severim. Tabiki benim çekimlerin o kadar profesyonul değil ama insan onları inceledikçe seviyor. Eskisi gibi ıyyy modunda olmuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel :) evet, o modu biraz değiştiriyor ama beslenme fasılları girince devreye yapacak çok bir şey kalmıyor ben de :)

      Sil
  12. Great your post :)
    have a nice day

    YanıtlaSil