10/18/2019

BİR RESİM BİR HİKAYE - TV PROGRAMI


Bir vakittir sesi sedası çıkmayan kültür-sanat kanalı olan TRT 2 ,yayın hayatına geri döndü.Kanalları gezinirken denk geldiğim bir program dikkatimi çekti.Genç ,ressam bir kadın ,tabloları ve sanatı ile ilgili konuşuyordu.Sonlarına denk gelmiş olduğumdan kısa sürdü ve akabinde az sonra yazısı eşliğinde "Bir Resim Bir Hikaye"  beliriverdi.Yapacak bir şey yoktu ve ben de izlemeye devam ettim.

Program sunucusu ve konuğu bir tablonun önünde oturmuşlardı.Gerhard Richter 'in Betty isimli meşhur tablosu imiş.Sanat denilen kavramı gerçek manası ile  anladığımı söyleyemem zira herhangi bir ucundan, ufacıkta olsa tutmuş değilim.Fakat ,programa konuk olan Gülveli Kaya şöyle bir cümle sarf etti sanat nedir ?  sorusuna izleyiciyi teorik bilgilere boğmadan, genel manada cevap niteliğinde;


-Sanat; bir bilgi aktarımı değil,duygu aktarımıdır.



Duygu aktarımı ; anahtar kelime olsa gerek .Bulunduğum yerden ,sanat kavramına temas edebildiğim tek şey sanırım bu. Tabi, sanatçının aktardığı duygu ile benim yakalamış olduğum duygunun aynı frekansta olduğundan şüpheliyim:) Hoş ,o sonuna denk geldiğim kadın ressam; sanatçı bazen duygusunun anlaşılmasını dahi istemeyebilir ve sanatçı ile tablosu arasında sır olarak kalır diyordu. Yine de bir şeyleri beğenirken, severken, anlamazken dahi bile etkilenebilirken , o frekansın yaydığı titreşimlerden bir şeyler alıyor olmalıyız.


Betty'e dönecek olursam ; kendisi aşağıda ki kişidir.Bir tablo üzerinden birçok bilgi edindiğimi söyleyebilirim.Bilhassa,bakışını çevirdiği gri boşluğa dair. (ki ressamın  dikkat çektiği şey imiş o ve 2.dünya savaşı ile ilgili fazlasıyla ilintili ) Tablo ,ressamın hayatına aralanan kapı adeta ve program bu kapıdan izleyicinin geçmesine aracılık etti.Demek ki bazı şeyler,sadece sevdim beğendim demekle olmuyor,ciddi manada bilgi de gerekiyor :) Bu da programın fazlasıyla faydalı ve ufuk açıcı olduğuna delildir benim için.Ben ikindi vakti gibi denk geldim programa,belli ki tekrarmış.Bir de programın daha ilk bölümüymüş,malum kanalın açılışı çok yeni.








Richter'in tablolarında zamana dokunma isteğini,nasıl ifade ettiğine dair,programdan kısa bir video ise aşağıda.Onu da ressamın "Uncle Rudi" tablosu üzerinden anlatıyor.












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder