3/13/2021

SHERLOCK HOLMES

 



Agatha ile polisiye tarza giriş yapacağım diye planlarken  Sherlock Holmes ile başladım :) Fiyat çok cazipti, üstelik dizisini ve filmini izlemiştim. Onlara dair bir beğeni de söz konusu elbette.


5 kitap,  1415 sayfa (evet, üşenmedim , topladım ) ,33 hikaye

Kitaplarda yer alan hikayelerin isimleri şöyle;


Birlstone faciası, Vandallar, Beş Portakal Çekirdeği, Ünlü Müşteri, Sırlar Okulu, Sarı Surat, Kayıp Gelin, Benekli Kordon, Priory Okulu, Dans Eden Adamlar, Gümüş Şimşek, Boya İmalatçısı, Gölge Adam, Yarım Kalan Roman, Bakır Renkli Kayın Ağaçları, Mazarin Elması, Gloria Scott Gemisi, Norwood Mimarı, Boş Ev, Yunanlı Tercüman, Sürünen Adam, Gizemli Lanet,     Baskerville Laneti, Thor Köprüsünde Cinayet, Fısıltı, Şeytanın Ayağı, Mavi Yakut, Tavşan Dudaklı Adam, Üç Öğrenci, Peçeli Kiracı, Sherlock Holmes ölüm Döşeğinde, Yatalak Hasta, Altı Napolyon


Öykülere geçmeden önce , birçok yazım ve imla hatası mevcut kitaplarda. İyi bir denetimden geçmediği aşikar. Bu fiyata böyle denilebilir pek tabi ama oldukça ucuza aldığım bazı kitaplarda böylesi bir sorun yaşamadığımı da soylemeliyim. Neyse, öykülere döneyim :)


Tüm Öyküler Sherlock Holmes'un  arkadaşı Dr. Watson tarafından anlatılıyor. Dr.Watson,  Sherlock ile yaşadığı maceraları kitaplaştırma , zamanında olup bitmiş ancak insanlarla paylaşılmamış olayların açıklanması şeklinde ki bir gaye ile hareket ediyor. Her öykünün başında  ya da sonunda bu bilgilendirme muhakkak var.


Sherlock Holmes muhteşem gözlem yeteneği ile olayları , birkaç ipucu eşliğinde zihninde çözüp  sonra da suç üstü yapıyor. Biz Dr. Watson gözünden hikayeleri okuduğumuz için, ne görüyor,ne biliyor, ne fark ediyor bilmiyoruz. Fimlerde ve dizide Sherlock'un gözünden kesitler de olduğu için seyirci olarak olayın daha bir içindesin fakat kitapta bu durum mevcut olmadığı için olayın biraz dışında kalıyorsun. Ben biraz daha farklı düşünmüştüm. Birileri geliyor, hikayesini anlatıyor, olayın peşine düşülüyor ve en sonda, suç ifşalandığında Sherlock , arkadaşı Watson'a ve Scotland Yard'ın memurlarına en baştan olayı nasıl çözdüğünü anlatıyor. Okuyucu olarak belli , küçük tahminleriniz oluyor elbet fakat hikaye sizin tahminlerinizi ve çok daha farklı sebep ve olayları taşıyor bünyesinde. "Katil uşak" deyip bitiremiyorsunuz hadiseyi :) Watson da ben gibi baktı baktı Sherlock'a ve sürekli bu adam ne gördü,ne bildi diye içi içini yedi:) ve ben gibi her şeyi en son öğrendi :)


Birkaç hikaye tatsız tuzsuz olsa da oldukça etkili ve sürpriz sonlu  çoğu. Beğendim ben, hatta bazılarında "aaaa" diye tepki de verdim istemsizce :) Birbirine benzer bir iki hikaye var, ilkinde şaşırınca, diğerinde bu da aynı çıkacak dedirtiyor ve evet aynı çıkıyor. Benzer şaşırtma taktiklerini sevmiş olmalı ki yazar, öykülerine serpiştirmekten imtina etmemiş.


En uzun hikaye Baskerville Faciası. İçinde ki birkaç sayfalık 2 öyküyü çıkarınca bir kitabın tamamını işgal ediyor bu hikaye. Yazarın en popüler öykülerinden biri bu ve hak ediyor övgüyü.


Birlstone faciası ve Vandallar ayrı fakat birbirleriyle çok ilginç bağlantılı hikayeler. İkinci uzun hikaye . İlk " aaaa" larımı bu iki öyküyü bitirdiğimde söylemiştim. Peş peşe geliyor kitapta bu iki öykü ve her bir "aaaaaa" yı sonuna kadar hak ettiler :)


Thor Köprüsünde Cinayet, Benekli Kordon, Norwood Mimarı, Şeytanın Ayağı öykülerinde çokça şeytanlıklar dönüyor, evlerden ırak :)


Son söz olarak okuması keyifli hikayelerdi. Şaşırmak daha da keyifli kıldı :)


26 yorum:

  1. Sherlock Holmes severek okuyorum

    YanıtlaSil
  2. Kitaplarda yazım hataları hakikaten okumanın tadını kaçırıyor. Sherlock Holmes filmlerini seyrettim ama kitabını okumadım. Teşekkürler bu güzel tanıtım için:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim :)
      İlk birkaç hata önemsiz geldi ama devamı tüm kitaplarda gelince hoşnutsuz oldum. Geniş bir külliyat Sherlock,hikaye isimlerine bakınca internette öğrendim, bu kitaplarda sadece 33 hikaye var.

      Sil
  3. Bende severim bu adamı :)))
    Birkaç kitabını okudum. Okumak için yine aldım hatta ama fırsat olmadı daha.
    Ama bunlar değil okuduğum. Benziyor ama. Yani kitabın kapağı. Herhalde aynı yayın evinden çıkmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Venedik yayınlarından bunlar.Kapaklar aynıysa bunlardır. Ben ingilizce seviye kitaplarından alıp okumuştum bir tek.(stage 2) orada kızıl dosya ve baskerville köpeği vardı. Bu kitaplarda Baskerville Faciası'nı görünce aynısı zannetmiştim.Oysa koca hikayenin 3-4 sayfalık bölümüymüş Baskeville Köpeği:)Kızıl Dosya da muhtemelen geniş bir öykünün küçük bir bölümü.Bu kitaplarda bu öykünün olmaması üzücü.

      Sil
    2. Evde olsam bakardım ama aklımda kızıl soruşturma diye kalmış. Tek öykü idi galiba içindeki. Uzun zaman önce okumuştum.

      Sil
  4. Yakın zamanda izlediğim sağlam ve güzel bir mini dizi vardı, and then there were none.Agatha'nın kitap uyarlamasıymış. Bundan sebep muhakkak okuyacağım dedim kitaplarını :)

    Katre-i Matem kitabında yer alan kısa bir polisiye vaka dışında bu türe dair hiçbirşey okumadım. Bu yüzden şunu severim ya da sevmem diyemiyorum şimdilik.Sherlock'un tarzını sevdim ama :)

    YanıtlaSil
  5. Sherlock Holmes'ın dizisindeki jenerik hep çok hoşuma gitmiştir :)) Ben okumayı da izlemeyi de çok severim :)

    Agatha Christie okuduğum bir yazar diyemem çünkü polisiye türler pek ilgimi çekmiyor fakat eğer okursam beğeneceğimden eminim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diziye karşı aşırı begenim yüzünden ilgim:) okuma fırsatı bulduğumda bakacağım artık ama övgüler bi hayli var Agatha kitaplarına:)

      Sherlock'un 3.filmi gelecekti bir ara, ilk ikisi hoştu, 3.film gelsin, bakalım bi ona da :)

      Sil
  6. Sherlock Holmes hiç okumadım bir ara denemek lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denenmeli kesinlikle . Mümkünse yazım ve imla hatası olmayan, daha iyi bir yayın evi çıkışlı ile :)

      Sil
  7. Keyifli seyirler şimdiden. 2021 için şimdilik izlediğim en iyi diziydi.

    YanıtlaSil
  8. Eskiden beri ara ara okurum Sherlock Holmes'u. Bir süre ara verdikten sonra daha zevkli gelir, hep severek okudum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel :) vakti gelince eksik kalan öykülere de bakarım muhtemelen.

      Sil
  9. 2014 yılım hep Sherlock Holmes ve Agatha Christie ile geçmişti. Bunları görünce o zamanlar geldi aklıma. Evde hala varsa birkaç hikaye okuyayım ben de :)

    YanıtlaSil
  10. Farklı yayınevinden epey Sherlock Holmes okumuşluğum var. Deniz seçmişti kütüphaneden alınmışken ben de okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel yapmışsınız. Pandemi yüzünden kütüphaneye ara vermek zorunda kaldım , kalan seriyi oradan tamamlamak büyük kolaylık olurdu.

      Sil
  11. Polisiye kitap da, film de çok severim, bunları da listeme ekleyeyim;) Teşekkürler

    YanıtlaSil
  12. Üşengeçliğimden bir türlü seriye başlayamıyorum :))) Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. Oluyor öyle bazen :) Vakti gelince başlanır nasılsa.

      Sil
  13. hımmms birkaç yayınevi bastı evet yaa şerlokları, doğrudur hatalar, çeviriler de iyi olmayabilir, ben de aldıydım, benimkiler beyaz kapaklı. hepsini okumadım daha :) baskervillerin köpeği eveey en menşuru :) şerlok severim de çok değil, bazen sıkıcı olabiliyor :) poirot biraz daha keyifli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Poirot çok albenili bi de :) pahalı ama :( du bakim, halletcem bi ara onu :)

      Sil