1/22/2021

BİR ACEMİNİN ELİNDEN PUNCH NEEDLE - HANDMADE

                       


Bir hevesle gidip malzemeleri aldığım , alır almaz da köşelere sakladığım, 2 sene kadar zaman geçince ancak hatırladığım punch işine nihayet el attım :)


Kalkıp buradan  punch nasıl yapılır diye anlatacak değilim blogcum , çünkü videolar, tarifler ve hatta bu işte nirvanaya ulaşmış hesaplar herbirşeyciği paylaşıyor detaylı olarak. Benim paylaşacağım şeyler bu işin acemilik devresi, kişisel hatalar ve telafiler, ben yaptım sen yapma a punchçı arkadaşım ve bir acemi punchçının  ızdırabı şeklinde bir yayın olacak :) 


Öncelikle ablaların, teyzelerin çok bi çok söyledikleri " punch işi mükemmel stres atıyor"  sözüne değinmek istiyorum. Dikkat çekiyorum "mükemmel stres atma" , yani sadece stres atma değil aynı zamanda mükemmel. Hah,işte bunu söyleyen ablaların ve teyzelerin tuzu çok bi kuru, kesin bilgi , yayalım lütfen :)


Başlangıç olacağı için ben şunları almıştım.

-her tuhafiyede satılan punch iğne seti ( bkz. tık,tık ) 

-bir havlu (üzerinde her türlü işleme yapılabilsin diye düz şerit alanları olan havulular var)  

-bir el işi kasnağı (evde vardı)

- havlu için punch ipleri ( tuhafiyeye sorduğumda verdiği simli ipler, üzerinde punch ipi yazıyor) 

-punch yapıştırıcısı  , 


Ne var ki canım , güzel bir çiçek çizerim ya da sevimli bir şey bitti gitti , dedim. İlkokulda ki çöp adamdan öte çizim yapmamış olmama rağmen yer yer vuku bulan bu pasparlak özgüvenime hayretler içinde bakıyorum bazen. İnternetten  kolay ( görüntüsü kolaydı en azından :) )  birkaç örnek buldum ve şaheserimi önce kâğıt üzerinde göreyim diye kalemi aldım elime. Hey maşallah,heeyyy ...


Baktım ki benim şaheserlerime henüz dünya hazır değil ,  kalktım evin altını üstüne getirdim. Magnetler, kurabiye kalıpları, bardaklar , neler neler...Bir iki şey buldum işe yarar gibi duran fakat çok cılız kaldı , çizimleri var yok arası. Sonunda taa fi tarihinde ahşap boyama kursunda aldığım hazır şablon imdadıma koştu, tabi hatırlayan ben değil annemdi. Benim hafızadan uçmuş onlar. Fi tarihi boşuna demiyorum :) Annemin maşallahı var. Şablonu , havlunun işleme yapılacak yerine koydum ve çok bastırmadan kurşun kalem ile çizdim.


Sıradaki işlem havluyu kasnağa geçirme, ver mehteri en güçlüsünden.


Abartısız 10 dk kasnak ile kavga ettim. Hızımı alamayıp bir hışım yerimden fırladım, elimdekini fırlatacak yer bakındım. Mükemmel stres atma diyorlardı ya o ablalar, yok işte, mükemmel stres yüklenme bu kasnak işi. Anneme gözüm bi ilişti, elinde iğne oyası, hem yapıyor hem bana kıs kıs gülüyor, hemen sardım anneme , ben sardıkça o daha çok güldü. Bu böyle birkaç dakika sürdü, sonra, getir kasnağı , dedi. Ben adeta çin işkencelerinde kıvranırken  dakikası dolmadan hazır etti ya kasnağı :)


Gözlerimi kapattım, derin derin nefesler aldım, hiçbir şey yaşanmamış gibi yapıp yeniden tanıştım kasnak ve havlu ile. Merhaba kasnak, merhaba  yumuşak havlu ben acemi punchçı :) .Orta uçlu iğneyi kullandım ve ta ta ta taaammmmm :)


 

Yapılışı kasnak geçirmekten daha kolaydı :) 

Kabartmalı punch için işleme tersten yapılıyor yani şekli havlunun ters tarafına çiziyorsunuz. Kasnakta işleme yaptığınız kısım havlunun tersi oluyor. İşleme yaptığınız ters kısım düz  iken ( düz nakış)  havlunun ön tarafı kabarık, pofuduk pofuduk (ilmek nakış) oluyor. 


SONUÇ:

-Şayet çizim yeteneğiniz yoksa elinizde kesinlikle bir şablon olsun. Beğendiğiniz modellerin fotokopisi olabilir ya da hazır şablonlar. Havluya geçirmek için kopya kağıdı ya da karbon kağıdınız mutlaka olsun.


-Pofuduk görünüm için küçük modeller elverişli değil.Daha geniş alanlar için uygun bu yöntem zira benim çiçekler şu haliyle gözüme hoş görünüyor olsa da çiçeğin şeklinin yarısı kayıp. Kabartmalar üst üste binince şekil kayboluyor.


-İnce dalları da ilmek nakışı ile yaptım, kötü sonuç verdi. Tek tük kalmış ilmekler sökükmüş görüntüsü veriyor. Düz nakış daha doğru bir şeçim olurdu.Yani havlunun ön tarafından işleme yapıp, kabarık kalan kısmı havlunun arkasında kalacaktı.


-Yapıştırıcıyı havlunun arkasında kalan düz kısma ince bir tabaka halinde sürüp , işimizi garantiye alıyoruz zira sökülmeye çok müsait. hoş bazı videolarda sulandırılmış beyaz tutkalı fırçayla sürdüklerini de gördüm.


-Bir de iğneyi kaçacakmış gibi çok sıkı tutmayın, ben gibi bilek ve parmak ağrısı çekmeyin. Karpal Tunel sendromum azdı resmen, birkaç gün bilek ve kol ağrısı çektim :(


***


Punch nakışında 3 teknik var.İkisini yapmış oldum bir nevi.3.sünün neyi eksik diye bir model seçtim internetten.İşte o da bu. Kasnak savaşı da neymiş dedirtti bana kendisi sağ olsun :)



3.nakışın adı saten nakış. Kumaşın düz tarafına işleniyor.İğneyi sağa sola yönlendirerek boşluğun içini dolduruyorsunuz. (bkz. Papatyanın turuncu ve yeşil yaprakları) Aslında bu teknik iğne ile çoğunlukla tercih edilenmiş ama punch iğnesi ile de yapılabilirmiş. Pofuduk ve kabarık bir görüntü değil. Düz ve sert.


Şimdik punch için kullanılan kumaşlar etamin gibi delikli idi (gördüklerim) Ben de dedim ki etaminin de delikleri var (kıyas yöntemi sıfır , otur yerine )  ona yapayım işlemeyi. Cıkkkssss. Yumuşak olduğu için atılan her ilmek söküldü. İğneyi değiştireyim dedim, büyük iğneyi taktım ve o da ne , iğnenin yayı yok. Dün alsaydım gidip değiştirirdim ama arkadaş 2 sene olmuş, kime ne söyleyeyim. Benim kullanışlı diye en başından baktığım büyük iğne oldu mu işlevsiz. Sonra annemin malzemelerini karıştırdım. Sağ olsun tuhafiye gibi kadın, ne ararsan var :) Bir parça kumaş verdi. Üzerinde süper alpaka yazıyor, sık dokumlu fakat ince sayılabilecek bir kumaş. 


İstediğim ip dokusuna henüz varamamıştım, havlu için kullandıklarım çok inceydi. Daha yoğun bir doku istiyordum. Bu yüzden daha kalın örgü ipleri buldum. Büyük iğneden geçti ipler ama iğne kullanışsız. Orta boyda biraz zorladı ama işlenebilir gibiydi .Fakat, gel gör ki kumaş ince ipler kalın olunca ortaya ucube bir şey çıktı. Ben de mecbur havlu için kullandığım simli ipleri kullandım yine


Bu arada ince işler için küçük iğneyi aldım, fakat orta iğnenin yapmadığını yaptı bu küçük iğne. Haddinden fazla deldi kumaşı , kullanamadım. Bundan sonra da işler daha karıştı. Dallar açıkta kaldı. Oturdum iğne nakışı teknikleri bakınmaya başladım youtubedan.(bkz. eflatun başaklar, yaprak dalları) Punch öğreneceğim derken iğne nakışı öğrenmeye başlar buldum kendimi. Moralim bozuk, ruhum isyankâr. İsimlerini bilmiyorum, ne nedir hiçbir fikrim yok, ne araştıracağım meçhul,oturup bol bol video bakındım gerekli gereksiz.. Sonunda bir şeyler buldum.( makina dikişi tekniği, sap işi tekniği , zincir işi, rokoko) Full acemilik var, ona göre değerlendirin emi , en azından tamamlayabildim panoyu. Tabi zilyonuncu kez yap, sök, yap, sök kısımlarını ve yaşattığı tarifsiz duyguları burada paylaşmak istemiyorum.

 

Şablonu nasıl yaptığımı demeyi unuttum di mi:) hemen diyeyim. Telefondan ekran görüntüsü aldım. Belirli ölçüde büyüttüm ve büyütülmüş resimden birkaç ekran görüntüsü (sağı ,solu,yukarısı,aşağısı vs.)  daha aldım. Telefonun ışığını sonuna kadar açtım. Üzerine  A4 kâğıt koydum ve kalemle bastırmadan (malum, ekran çizilmesin) resmi aktardım. Sonra iyice koyulaştırdım çizimi. Kullandığım kumaş ince olduğu için transferi kolay oldu.


SONUÇ:

-Aldığın iğne setini kontrol et,iğnelerin hepsinin yayı olsun.İçinde 2 tane ip geçirme teli de muhakkak olacak.Yoksa ipi geçiremezsin iğneye haberin olsun.Gözün gibi bak o tellere :)


-Punch kumaşı yumuşak bir kumaş olmasın, ipi tutmuyor. Sert ve sık dokuması olan bir kumaş olsun.Her kumaşa her ip uygun olmuyor. Kullandığın kumaşın kalınlığına göre iplerini belirle.İlla punch ipi ne diye sormana gerek yok tuhafiyeye, iğneden geçirebildiğin ve kumaşınla uyumlu olan her ip kullanılabilir.


-Punch için sadece punch nakışı tekniği bilmek yetmiyor şayet afilli modeller istiyorsan. Basit dikiş tekniklerini de muhakkak öğren.


-Zor durumlar için pratik çözümler bulmayı ihmal etme:) Bulduklarını da paylaşmaktan imtina etme, mesela mesaj olarak bırak bana o yöntemleri :)

***


Ve geleyim benim punch maceramda ki ustalık işine...ustaya koş :)


Bu macerayı şapkalı kadın figürü ile tamamlamaya niyet ettim, öyle de yaptım.(bkz. başlık resmi) Neden ustalık onu diyeceğim şimdi.


-Kullandığım kumaşa uygun ipi ve istediğim dokuyu buldum. Bu kullandığım kumaş için (süper alpaka) iş orlonu denilen ipi kullandım. Mükemmel uyum :) 


-Öğrendiğim iğne nakışı tekniklerinden uygun olanı  (sap işi ) için el berecim gelişti.


-Şapka geniş bir alan, bu yüzden pofuduklu doku için biçilmiş kaftan.


-Dokuması sık olmadığında pofuduklu kısımlarda boşluklar oluyordu. Ben de işlediğim kısmın üzerinden geçerek o boşluklara gidiyor ve kapatmaya çalışıyordum. Bu , önceki işlemenin biraz deforme olması demek. Sonra jeton köşeli olmuş olacak ki düştü sonunda. Düğüm vs. gibi bir şey yok punch işinde. Yani kalan boşluklara geri dönmek için işlemenin üzerinden tekrar gitmeye gerek yok. Makas ile ipi kes, neresi boşluk kalmış ise git doldur. Kapanmadı mı yine tekrar kes biten yerden, git o kalan yere tekrar doldur. Tabi en güzeli en başından muntazam yapmak ama olmaz ise şayet sorun olmuyor pofuduklu görümünde (ilmek nakışı) , gayet güzel tamamlanıyor. 


-Bazen çekilen ipler oluyordu, iğnenin geri çekilmesi yüzünden.Elinizde bir tığ bulundurun.Nasıl ki kıyafetlerimizin ipi çıkışıyor bazen ve tığ yardımı ile o çıkan iplikçiği geri, iç kısma alıyoruz. işte burada da kendi hatalarımı bu şekilde kapatabildim :) aklınızda olsun.


Evet, benim punch maceram bu kadar. Şimdilik bana yetti. Acemiliğimi attım, bundan sonra girişeceksem şayet  büyük bir parça olur muhtemelen. O değil de kasnak ile iğne işi panolar çok şahane görünüyor. Çıldırtmalık olsa bile :) 


Düşüneyim  ben bi bunu. :)





20 yorum:

  1. Ben beğendim.
    Kanaviçeye benzettim ama benzemiyor.
    O daha kolay bana kalsa:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :)

      İğne ile kumaşın üzerini delip delip duruyorsun bunda, bir nevi el dikiş makinası gibi bir şey. Kaneviçe benim için el işleri konusunda top 1 zaten ve evet, matematiği kolay.Bundan daha az uğraştırıcı.Tabi kaneviçe de el alışkanlığı kuvvetli, bundan böyle düşünüyor olabilirim:)

      Sil
  2. hımmm Allah seni yaaa çok keyifli komikli anlatmışsıın, önce punch deyince içecek tarifi sandııım, punch evde yapılan ünlü bir içecek deee yani amerikanyada filan sonaaa ama el işiymiş, çok da güzel dapmışsın güzel de anlatmışsın, hımmm bu lazım oluur, bana da ayrıca akrabalara filan tenk yuuuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her türlü el maharetine uyuyor o zaman bu punch :) teşekkür ederim...bi şi değil:)

      Sil
  3. Böyle elişi şeyler pek ilgi alanım değil ama merak ettim ya başlasam mı ki :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pofuduk yastıklar , panolar da var. Sadece delip delip duracağın başka bir teknik yapmayacağın. Görsellere bir bakın, karar vermesi kolaylaşabilir sizin için.Ben meydan muharebesi yaptım ama bu çok kişisel bir şey:)

      Sil
  4. Yemin ederim; ilgi alanım olmamasına rağmen, noktasi virgülüne okudum. Sohbet gibiydi. Pasparlak ozguven kısmında sesli güldüm😉 siz yapmışsınız olmuş, çünkü neden olmasın? Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim:) Benim istediğim şey de tam olarak buydu, ne güzel ,yapabilmişim :)

      Sil
  5. Bu panç nakışının dikiş makinasında yapılan versiyonuna astragan işi deniliyor. Bir zamanlar yapmıştım. Makinanın masurasına alt iplik olarak nakış orlonu sarılarak yapılıyordu. Çeyiz işlerinde tecrübeliyim yani :)) Şimdi bazen youtube da nakış videoları izliyorum. Pamuk gibi yapıyor insanı :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benden birkaç yaş kuzenlerimden vardı giden makina nakış kurslarına,yaptıkları şeyleri görmüştüm ama ismini bilmiyordum :) Neler vardır şimdi sizde :)

      Annem çok hevesliydi buna ama kendisi değil benim gidip öğrenmemi söylüyordu, ben de çok sıkıntıya gelmek istemiyordum :) hala yer yer söylenir bana gitseydin diye :) Sevilen iş olunca pamuk gibi olunması doğal elbet:)

      Sil
  6. Ya böylede güzel anlatılmaz ki :) sabah sabah ne iyi geldi! Kanaviçe çok seviyorum ama bu ara vakit ayıramıyorum, bunu geçen bende gördüm merak ettim biraz daha mı sempatik duruyor ? Emeğine sağlık bence gayet başarılı işler çıkmış:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim:)

      Kaneviçeden tablolar felan yapıyorlar ,görkemli manzara resimleri, ne sabır ama :) Benim isledigim en büyük şey seccade idi :) Öyle büyük renk oyunları da yoktu.

      Punch , evet sempatik duruyor.Doğru malzemeler bir araya geldiği takdirde.

      Sil
  7. yapabilmeyi isterdim ama pek el yatkınlığım yok. anlatım çok neşeli, faydalı, güzel. eserler de çok güzel, en güzeli de şapkalı kız olmuş :)

    YanıtlaSil
  8. Ben çok beğendim resim çiziyor olmama rağmen hiç elim yatkın değildir bunlara ama çok güzel bence seviyorum böyle şeyleri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim :) çizebilmeyi çok isterdim , sanırım ufak ufak deneyeceğim bir şeyler, elim alışsın birazcık :)

      Sil
  9. Tek kelimeyle harika olmuş, ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  10. Çok güzel olmuş öncelikle ellerine sağlık. Kardeşime de aldık da köşede duruyor 2 sene sonra alır mı bilemiyorum 🤓 O almazsa ben alacağım sanırım. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Yalnız değilmişim demek :) yok,yok beklemesin o kadar :)

      Sil