11/02/2020

İNSAN NEYLE YAŞAR ? ve KÜÇÜK PRENS - KİTAP


 

İNSAN NEYLE YAŞAR

KİTABIN ARKA KAPAĞINDAN

Kitapta yer alan tüm hikayeler insanın özündeki iyilik, açgözlülük, hırs ve her anlamda birleştirici bir güç olan sevgi kavramlarını ele alır. Öte yandan, genç ve yaşlı tüm okuyuculara , kendine bir adım dışarıdan bakabilme ve hayatın belki de en önemli sorularını sorabilme olanağı sunar. İnsanın içinde ne vardır ? İnsana ne verilmemiştir? İnsan neyle yaşar ?


KİTAP HAKKINDA

92 sayfadan oluşan kitap, içerisinde 4 hikayeyi barındırıyor.

-İnsan neyle yaşar?

-Üç Soru

-Surat'ın Kahve Dükkanı

-İnsana Ne Kadar Toprak Lazım ?

Tolstoy'un inanç dünyasının 4 hikayede hakim olduğunu görebilmek mümkün. Hikayelere başlamadan önceki ilk 2 sayfada da Tanrı ve sevgi ilişkisine değinen alıntılar mevcut. Her hikayenin kendine has soruları, sorgulamaları  ve nihayetinde o soruların her birine cevabı var. Sevdim ben cevapları :) ve pek tabi hikayeleri. O cevaplar ve olaylar  ile özdeşleşen ata sözlerimiz bile var ama onları yazmayacağım :)  Rus edebiyatını okudukça ne denli ortak yanlarımız olduğunu görüp şaşırıyorum. Yüzyılların getirdiği komşuluktan olsa gerek.


bir alıntı;

Unutma: Tek bir önemli zaman vardır, o da şu an ! En önemli an şu andır çünkü üzerinde gücümüzü kullanabileceğimiz tek andır.

***


KÜÇÜK PRENS

KİTABIN ARKA KAPAĞINDAN

Elinizde ki bu kitabı bir büyüğe sunuyor olmamdan dolayı çocuk okurlarımın beni hoş görmelerini dilerim.Bunu yapmamın çok önemli bir nedeni var:

O , benim dünyadaki en iyi arkadaşım.İkinci nedenim de şu: Bu adam her şeyi anlıyor, çocuk kitaplarını bile. Üçüncü bir nedenim daha var: Fransada'da yaşıyor şu anda, aç ve üşüyor. Biraz yüreğinin ısıtılması ona iyi gelir.

Eğer bütün bu nedenler yine de size yeterli gelmiyorsa, o zaman ben de bu kitabı onun çocukluğuna armağan ederim. Bütün büyüklerin bir zamanlar çocuk olduğunu biliyoruz: pek azı bunu hatırlasa da...


KİTAP HAKKINDA

Çocuk kitapları okuyacak yaşı geçeli çoooook uzun zaman oldu ama ben çocuk kitabı hiç okumadım, bu güne kadar :) Hoş bu kitap ve Şeker Portakalı kitabı büyüklerin favorisi son yıllarda.7 yaşında ki yeğenime beğendiremedim kapağını. Yazarın ismine bakıp "yabancı bu"  deyip burun çevirdi. O, kitaplığımda duran Bir Delinin Hatıra Defteri'ne taktı kafayı. Gogol'un ismini de kolay okudu :)  Ben , kızım senin yaşın için uygun değil dedikçe daha da hırs yaptı ve Küçük Prensi inatla istemezüm yaptı :) Genlerimizde mevcut olan inatçılığımız biraz köşesine çekildiğinde ve elbette yaşımız birazcık büyüdüğünde kuzucuğuma kesinlikle okutacağım kitaptır.  Büyüklerin de bu kitaptan alacağı çok ders var.150 sayfadan oluşuyor ve içinde çizimler mevcut.

Kitap ve yazarına bakınırken yazarın kitabı 2.dünya savaşı sırasında çocuklar için yazdığını ve yazarın bir uçak kazası sonrası  öldüğünü öğrendim. Hatta kayıpmış, uçağın parçaları bulununca öldüğüne hükmedilmiş. Yazarın ölümünden sonra kitap üne kavuşuyor hem de hatırı sayılır bir üne.

Uçağı arızalanan kahramanımız çölün ortasına mecburi iniş yapar. Yanında kimse yok ve oldukça zor bir durumun içinde. Bir anda yanında küçük bir adam belirir ve kendisinden ona bir koyun çizmesini ister ve böylece kahramanımız ile Küçük Prens'in arkadaşlıkları başlar.


ALTI ÇİZİLİ SATIRLAR

Fakat bu benim suçum değil. Büyükler henüz altı yaşımdayken benim resim yapma konusundaki hevesimi kırınca , boa yılanlarının içten ve dıştan görünüşleri dışında bir şey çizmeyi öğrenmemiştim.


Büyükler rakamları çok severler. Onlara yeni dostunuzdan söz ettiğinizde size onun hakkında hiçbir zaman önemli şeyler hakkında sorular sormazlar : Hiçbir zaman " Sesinin tonu nasıldır?  Hangi oyunlardan hoşlanır?  Kelebek koleksiyonu yapar mı?" demezler. Bunun yerine hep " Kaç yaşında?  Kaç erkek kardeşi var?  Kaç kilodur?  Kaç para kazanıyor?" gibi sorular sorarlar. Sadece bu soruların cevabını alınca onu tanıyacaklarını sanırlar.


Çiçekler masumdur.İçlerinde kötülük yoktur.Sadece kendilerini emniyette hissetmek isterler.Dikenleri olunca, kendilerini çok güçlü sanırlar.


Herkesten, ancak yapabileceği şeyi istemek gerekir. Bir insanın, kral da olsa, yaptırmak istediği şey akla ve mantığa uygun olmalı.


"Çiçekleri not etmiyoruz."
"Neden ama ? O çok güzel."
"Çünkü çiçekler geçicidirler."


İnsanların arasında da yalnızlık duyabilir insan.


İnsan yalnızca evcilleştirdiği şeyleri tanır.İnsanların bir şeyler tanımaya zamanları yok.Satıcılardan hazır şeyler satın alıyorlar. Fakat dost satan bir yer olmadığından , insanların da dostları olmuyor artık.



10 yorum:

  1. Tolstoy'un bu kitabını ben de yeni okudum sayılır. Çok beğenerek okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı baskılarda farklı hikayeler var sanırım ama kitaba ismini veren hikaye hepsinde mevcut.

      Sil
  2. yeğenini sevdiiiim aferiin istediğini okur tabii yaaa haklı ooooo :) tolstoy hayranıyım bunu okumadım demek dindar döneminde yazmış, bu yazarın dönemleri var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cimcime her türlü haklı çıkarmayı biliyor kendisini :)
      olabilir..hikayesinin içine bir melek bile dahil oluyor.

      Sil
  3. Tolstoy'un kitabını ben de severek okuyanlardanım. Her hikayesi ayrı bir ders farklı bir bakış açısı sunuyor...

    Küçük Prens'i de okudum. Kitap biraz garip gelmişti ve ne anlatıyor bu şaşkınlığı yaşamıştım. Sonrasında da eh fena değil kararına varmıştım. Yine de çok güzel çıkarımlar var.

    Ayrıca Antine De Saint 1300 sayfalardan 100 sayfaya düşürdüğü kitabı için "Mükemmelliğe, yazıya eklenecek hiçbir şey kalmadığında değil, yazıdan çıkarılacak hiçbir şey kalmadığında ulaşılır." demiş. Efsane tespit bence

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu bilgiyi okumamıştım,teşekkür ederim.Sahiden güzel tespit.

      Sil
  4. Küçük Prens sonradan ismini duyup, hatta okumaya başlayıp ,yani.. ,deyip biteremediğim kitaplardan. Benimkilerin küçüklüğünde bu kadar popüler değildi sanırım.
    Tolstoy'un hikayeleri güzel bir eseri.Herkesin okuması gereken yazarlardan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son birkaç senedir büyükler arasında çok popüler ama çocuklar için öyle mi bilemiyorum :) Yeğenim 2.sınıf öğrencisi , elsa ve anna diyor başka bir şey demiyor :) şimdi de rapunzel diyor,görmüş bir yerlerde ,ona kitap alacağımı söylediğim de hala rapunzel al diyor:)

      çocukların kitaptaki incelikleri anlayabilecekleri konusunda şüpheliyim, kitabın kahramanı duysa muhtemelen bu dediğim için, büyükler hep böyle deyip baş sallardı.

      çöle düşme hikayesi yazarın birebir yaşadığı bir hadise imiş ama yardımcılarıda varmış düşen uçağında,tek değilmiş.

      Sil
  5. Tolstoy’un kitapları hüzünlü aynı zamanda ilahi bir ezgi gibi geliyor bana. İnsan geziniyor, dönüp dolaşıyor sonra da hep aynı şeye sığınıyor hikayelerinde. Bu kitabını da yakın zamanda okumuştum ama unutmuşum. Tekrar okumam gerekli çünkü unutmak istemediğim kitaplardan bir tanesi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı kitaplar tekrar tekrar okunmalı bence de

      Sil