10/11/2020

AMOK KOŞUCUSU ve ERMİŞ - KİTAP


 

AMOK KOŞUCUSU

Kitabın arka kapağından; Hint Adaları'nda doktorluk yapan adama günün birinde zengin bir kadın gelir, çaresizce doktordan yardım ister,fakat doktor onu reddeder. Kadının zenginliği ve tavırları onu öfkelendirir. Fakat sonrasında , bir insanın hayatını hiçe saydığını düşünen doktor, kadına yardım etmediği için pişman olur ve koşmaya başlar, halk arasında Amok diye bilinen ölümcül delilik halinin pençesine düşmüştür.


Kitap hakkında ; 79 sayfadan oluşan kitabı deyim yerindeyse soluksuz okudum. Hikayedeki doktor başından geçenleri ve hissettiklerini , hiç tanımadığı ve tesadüfen bir araya geldiği yol arkadaşına anlatıyor. Doktoru ahlaki açıdan çokça yargılarken buldum kendimi  okuma esnasında kendince öne sürdüğü sebeplere ya da ölümcül delilik hali (bizde ki cinnet hali) diye tanımladığı hale düşmüş olmasına rağmen.Eril anlayışı ve ırkçı tavrı da tuzu biberi oldu.Sürükleyici bir kitaptı.


Not; Stefan Zweig hayatının bir yansımasını aktarmıştır bu hikayede.


***


ERMİŞ

Kitabın arka kapağından; El Mustafa , on iki yıl boyunca sürgün hayatı yaşadığı Orphalese Adası'ndan , onu anavatanına götürecek gemiye binmek üzeredir.Onu uğurlamak üzere etrafında toplanan ada sakinleri, El Mustafa'nın sevgi, çalışma, neşe ve keder, suç ve ceza, eğitim , dostluk, ibadet ve ölüm gibi son derece önemli kavramlar üzerine konuşmasını isterler.

***


Fikir danışılan bir kişi ve onun düşünceleri , hemen hemen her konu ile ilgili.Şiirsel dilin hakim olduğu bir kitap.Fikirlere katılıp katılmamak okuyucunun takdiri:) 60 sayfadan oluşuyor kitap.


ALTI ÇİZİLİ SATIRLAR

Sevgi taçlandırdığı kadar çarmıha da gerer sizi.Besler, büyütür hem de budar sizi.Doruğunuza tırmanıp, güneşte titreyen en has dallarınızı okşadığı gibi, köklerinize de iner ve sarsar, toprağa sıkı sıkı tutuşlarınızı.


Hayat ne geri gider ne de oyalanır dünle.


Muhtaç duruma düşmekten korkmak, muhtaçlık değil midir?


Sahip olduğunuz her şey bir gün elinizden çıkıp başkasına verilecek; bu yüzden olabildiğince verin, mirasçılarınızın değil,sizin olsun bahşetmenin baharı.


İsteksizce pişirdiğiniz ekmeğin tadı acı olur, bu ekmeği yiyen insanın karnını da ancak yarım doyurur.


Keder varlığınızda ne kadar derinleşirse, o kadar çok neşe barındırabilirsiniz içinizde.


Davulları susturabilir ve lir tellerini gevşetebilirsiniz, ancak kim takla kuşuna şarkı söylememeyi emredebilir ki?


Gölge solup kaybolduğunda, kalan ışık başka bir ışığa gölge olur.Bu yüzden, vurulduğu zincirden kurtulan bağımsızlığınız, daha büyük bir bağımsızlığın zinciri olur.


Mantık tek başına egemense, hapsedici bir güçtür.


İçinizdeki zamansızlık, hayatın zamansızlığının farkındadır. Dünün, bugünün hatıraları;ve yarının, bugünün rüyası olduğunu bilir.


Kötü, açlığı ve susuzluğuyla kendine işkence çektiren iyiden başka nedir ?


Ve ne yazıktır ki, geyikler kaplumbağalara öğretemez hızlıca koşmayı.


İnsan uzaklaşmadığı sürece gerçekten nasıl yakında olabilir.




23 yorum:

  1. Amok Koşucusu,okumak istediğim kitaplardan biri. Elimde okunmayı bekleyen o kadar çok kitap birikti ki... Okumuyor da değilim de, listem okumakla bitmiyor. Okudukça yenileri ekleniyor. Ne yapacağım bilmem :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okunacak o kadar çok kitap var ki , ben de bilemiyorum nasıl olacak :)) Bazen göz problemleri bazen ruhsal dengesizlik okumalarımı sekteye uğratıyor.Düzenli okuma becerisi olanlara pek çok imreniyorum .

      Sil
  2. ikisi de okumadım, amok koşucusunu daha ilgi çekici buldum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zweig'in Satranç kitabını da okumuştum.İyi bir kitap olmasına rağmen kitabın sonu hikayenin eksik kaldığı hissini veriyordu.Fakat , Amok Koşucusu böyle değil.Her şey yerli yerinde ve kesinlikle çok iyi.

      Sil
  3. Ermiş'in akılda net kalamaması olağan elbette , felsefik sonuçta:) bir olay örgüsü de yok, kısa bir mizansen sadece.Yer yer altı çizili cümlelerine bakmazsam ,kitabın akıbeti bende de sizin ki gibi olacaktır:)

    YanıtlaSil
  4. amoku okuycam ben deeee bi ara, zweig okuyom kitaplarını sırayla, hafif öyküler yazıyo :) ermiş bikaç defa okudum, cibran tüm eserlerini okudum, çok kendine özgü ve iyi tabiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnternetten şiirlerini okudum Cibran'ın ,pek bi etkilendim ve beğendim onları ama kitap ilkti.Aklımda diğer kitaplarını da okumak,bakalım. Zweig, evet hafif öyküler,okuması kolay bitirmesi çabucak oluyor :) hatta bir yorum okumuştum zweig sayesinde kitap okumayanlar bile okumaya başladı,diye.Sayfa sayısı ve hafifliği sebebiyle :)

      Sil
  5. Amok Koşucusu'nu geçen hafta okumuştum ben de. Bakalım diğerlerine de...

    YanıtlaSil
  6. Isteksizce pisirdiginiz ekmegin tadi aci olur satırları bana küfürlü bir deyimimizi hatirlatti,izmirde cok kullanılır🙂 tüm alti cizili satırlarını dikkatle okudum. En cok; kim takla kuşuna sarki söylememeyi emredebilir ki bölümünü begendim. 🎈🎈🎈

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle demek :) merakım birazcık gıdıklanmadı değil, merakıma acı biber:)

      Teşekkürler.

      Sil
  7. Sizin olsun bahşetmenin baharı. Çok güzel söz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İfadenin tamamı olmayınca, sırf şu cümlenin baya bi atarlı ve baş kaldırı olduğunu fark ettim :)

      Sil
  8. Amok koşucusunu okumutum güzel kitaptı. Ermiş'i de çok duyuyorum bu aralar. Yazı için teşekkürler... :)

    YanıtlaSil
  9. Halil Cibran okumadım ama şiirlerini çok severim. Zweig sevdiğim yazarlar arasında, bir çok kitabını okudum. Kaleminize sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zweig ile 2 kitap şimdilik, diğerlerine bakacağım artık..Benden de sevgiler...

      Sil
  10. Amok Koşucusu morali bozuklara önerilmez daha da moral bozuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düşünmemiştim böyle ama evet , haklı olabilirsiniz.Teşekkürler.

      Sil
  11. Amok koşucusu’nu okumadım , merak ettiğim kitaplardan . Ermiş’i de hemen bitirmiştim sma sanki arada bir okumalı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amok sürükleyici , Ermiş ise dediğiniz gibi arada bir okunmalı.

      Sil
  12. Amok Koşucusu'nu duymuştum ama okumadım. Kütüphanede var mı bakayım.

    YanıtlaSil