1/22/2020

BİN MUHTEŞEM GÜNEŞ ve UÇURTMA AVCISI - KİTAP





BİN MUHTEŞEM GÜNEŞ

Kitabın arka kapağından,

Yazar bu romanda yine doğduğu toprakları anlatıyor.Bu kez iki kadının kesişen yaşamları ve dostlukları üzerinden...

Küçük yaşta evlendirilen kızlar , çocuğu olmayan kadınlar , babaya ya da çocukluk aşkına duyulan  geçmişe gömülmüş aşklar...



***


Kitap hakkında,

Tıpkı Uçurtma Avcısı kitabında olduğu gibi yine hüzünlü ve dramatik bir hikaye var bu kitapta.Her şeye karşın "umut var" diye haykırmaktan geri durmayan.Sade ve anlaşılır bir hikaye.


Meryem ve Leyla'ya ayrı ayrı üzülürken , Raşit karakterine demediğimi bırakmadım ve tuhaftır ki,sanırım ilk kez kitapta ki bir karaktere,tıpkı yeşilçam izleyen teyzelerin kötü karakterlere verdiği gerçekçi tepkiler gibi  tepki verir buldum kendimi.Bu arada  Meryem , kalp sızım  oldu adeta.Gözyaşlarıyla veda ettim kendisine :(

velhasıl kitap bitti ama etkisi bir müddet daha devam etti.






ALTI ÇİZİLİ SATIRLAR;

-Meryem elleri dizlerinin arasında ,kanepede yattı,camın önünde girdap gibi dönen ,çevrilen tipiyi seyretti.Aklına Nara'nın bir keresinde söylediği şey geldi; her bir kar tanesinin ,dünyanın bir yerinde haksızlığa uğrayan bir kadının ağzından dökülen bir ah olduğunu.Bütün bu iç geçirmeler gökyüzüne yükseliyor,bulutlar halinde toplanıyor,sonra minicik parçalara bölünüp sessizce aşağıya,insanların üstüne yağıyordu.

Bizim gibi kadınların neler çektiğinin göstergesi,demişti.Başımıza gelen her şeye nasıl sessizce katlandığımızın.


***


-Daha çok küçüksün, biliyorum ama bunu şimdiden anlamanı ve iyice öğrenmeni istiyorum ,demişti.Evlilik bekleyebilir,eğitim bekleyemez.Sen çok zeki bir kızsın.Gerçekten öylesin.İstediğin her şey olabilirsin,Leyla.Seni tanıyorum.Ayrıca,bu savaş bittikten sonra Afganistan'ın erkekler kadar,belki daha da çok,sizlere gereksineceğini biliyorum.Çünkü bir toplumun, kadınları eğitimsiz olduğu sürece başarıya ulaşma şansı yoktur,Leyla.Hiç yoktur.


***


-Leyla ayağıyla hafif hafif yere vuruyordu."Sırrını rüzgara fısıldarsan ,ağaçlara söylediği için suçlayamazsın"
-Tarık gülümsedi;tek kaşı yine havalanmıştı."Kim demiş bunu?"
-"Halil Cibran"


***


...Yaşamında hiç beklenmedik,iki yeni çiçek açıvermişti;Meryem,lapa lapa yağan karı seyrederken ,gözünün önünde Molla Feyzullah canlandı; tespihinin tanelerini çeviriyor,öne eğilip o yumuşak,titrek sesiyle fısıldıyor: Ama o çiçekleri diken,yaratan da Allah ,Meryem co.Senden onlara bakmanı, büyütmeni istiyor.Dileği bu,kızım.


***



UÇURTMA AVCISI

Kitabın arka kapağından,


Emir ve Hasan,Kâbil'de  monarşinin son yıllarında birlikte büyüyen iki çocuk..Emir,ünlü ve zengin bir iş adamının ,Hasan ise onun hizmetkârının oğludur.Üstelik Hasan,,orada pek sevilmeyen bir etnik azınlığa,Hazaralara mensuptur.

***

Uçurtma Avcısı arkadaşlık,ihanet ve sadakatin bedeline ilişkin bir roman.Babalar ve oğullar,babaların oğullarına etkileri,sevgileri,fedakârlıkları ve yalanları...Daha önce hiçbir romanda anlatılmamış bir tarihin perde arkasını yansıtan Uçurtma Avcısı,zengin bir kültüre ve güzelliğe sahip toprakların yok edilişini aşama aşama gözler önüne seriyor.


Uçurtma Avcısı'nda anlatılan ,olağanüstü bir dostluk.Bir insanın bir diğerini ne kadar sevebileceğinin  su gibi akıp giden öyküsü...


***


Kitap ile ilgili,


Kitap ,Khaled Hossaini'nin ilk romanı ve 2003 yılında yayınlandı.

Uluslararası çok satar listesine girmiş ve 8 milyonu aşkın kişi tarafından okunmuş olan kitap,hem 2006 hem de 2007 de Penguin/Orange Readers's Group Ödülü'nü kazanmıştır.




***

Kitap hakkında , 

365 sayfadan oluşan kitap açık ,anlaşılır ve sade bir dille yazılmış.Hikaye fazlasıyla hüzünlü,dramatik ve etkileyici.Yer yer farkında olmadan ,göz yaşlarınızı akıtıveriyorsunuz sayfalara.Öylesine içine çekiyor ki sizi kitap,hikaye anlatıcısı ile birlikte,eş zamanlı ,aynı tepkileri ,sıralanmış aynı "HAYIR" ları haykırıyorsunuz içinizde.Güçlü ve hissedilebilir şekilde.Ve bu bence , yazarın ne denli mahir olduğunun göstergesi.


Hikaye,  Emir ve Hasan üzerinden yürüse de hikayenin merkezinde bir çocuk daha var.Adı ,Sohrab..Bir noktadan sonra şaşırtıcı bir hal alıyor hikaye,beklenmedik.O okunulan sayfalar yeniden düşüyor zihne ve olaylara yeni bir bakış açısı ile bakmaya başlıyorsunuz. Sonra da finalin nasıl bağlanacağı sürpriz olmaktan çıkıyor.Yine de hikayenin üzerini kalın bir örtü gibi kaplayıvermiş olan hüznü giderebilmek mümkün olmuyor.



ALTI ÇİZİLİ SATIRLAR


"Bir insanı öldürdüğün zaman ,bir yaşamı çalmış olursun" dedi Baba."Karısının elinden bir kocayı,çocuklarından bir babayı almış olursun.Yalan söylediğinde,birinin gerçeğe ulaşma hakkını çalarsın.Hile yaptığın,birini aldattığın zaman doğruluğu,haklılığı çalmış olursun.Anlıyor musun? "

**

Rahim Han güldü."Çocuklar boyama kitabı değildir.Onları en sevdiğin renklere boyayamazsın."

**

Yalanla kendini kandırmaktansa gerçekle yüzleşmek iyidir.

**

Ama bence, Süreyya'nın geçmişini umursamayışımın en önemli nedeni,benim de kendime ait bir geçmişimin olmasıydı. Pişmanlık nedir, çok iyi biliyordum.

**

Masanın üzerinde ki levhada şöyle yazıyordu: YAŞAM BİR TRENDİR,ATLA.

**

Zaman çok açgözlü bir şey.Bazen, bütün ayrıntıları çalıp kendine saklıyor.

**

Savaşlar Afganistan'da babaları ,çok az bulunan bir mala ,değerli bir ayrıcalığa dönüştürmüştü.

**

Yoksa ,bağışlanmak böyle mi tomurcuklanıyordu?Gürültülü patırtılı bir veda töreniyle değil de,eşyalarını sessizce toplayıp bir gece yarısı,habersizce sıvışarak mı?

**

Ama kollarımı ardına kadar açıp onu kucaklayacağım.Bağrıma basacağım.Çünkü bahar gelince,karların tek tek,tane tane eridiğini biliyorum;belki de ilk kar tanesinin eriyişine tanık oldum.








15 yorum:

  1. okumadııım, pekiii, okuyabiliriiim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap tanıtımın da,yazar doğduğu toprakları anlatıyor, ibaresine dayanarak ve ve o topraklara ait 2 kitabı okumuş olarak diyeceğim,o toprakları hiç sevmedim :(

      Sil
  2. Yıllar önce okumuştum ve sevmiştim. Hatta yeni yıl hediyesi olarak Deniz'in arkadaşına da aldık bu kitabı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap hediyesi kadar hoş bir hediye olamaz:) Ben de yer yer denk gelmiştim ama okumak bu yakın zamana kısmet oldu..

      Sil
  3. Beğeneceğinizi umuyorum her iki kitabı da.Daha önce okumuş ve hakkında yorum paylaşmış kişilerin görüşleri (okuduklarım elbet) olumlu yöndeydi.Buna istinaden almış ve beğenmiştim kitapları.Uçurtma Avcısı hakkında paylaşımım da mevcut blogda.Bir de; uçurtma avcısı kitabı film yapılmış ama filmini izlemedim.

    YanıtlaSil
  4. okumayı istediğim bir kitap tanıtım için sağol.

    YanıtlaSil
  5. Uçurtma Avcısı'nı okumuştum yazardan, bu kitabı da evde var sanırım. Okurum belki :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evde varsa,sırası gelir muhakkak:) keyifli okumalar şimdiden...

      Sil
  6. Yazarı Uçurtma Avcısı ile tanımıştım, sonra bu kitabını da almıştım. Ve beğenmiştim. Beni çok etkileyen yazarlardan.

    YanıtlaSil
  7. Uçurtma Avcısı ile benzer bir kitapmış. Uçurtma Avcısı'nı severek okumuştum. Bin Muhteşem Güneş kitabını da beğeneceğimi düşünüyorum. :)

    YanıtlaSil
  8. heey, ülkelerinden kaçırılan filmler konusu aklımda ama filmleri hatırlayamadım daha, iran, hindistan filan olcaktı, hatırlayınca sölücem. son film listemde ama, özel bir savaş, adlı filmi sevebilirsin, fotoğrafçının yaşamı yine, bir de tim in vermeer ini izleyebilirsin. resim sanatı ama çok ilginçli :)

    YanıtlaSil