1/16/2020

FINDING VİVİAN MAIER - BELGESEL



Takip ettiğim bloglardan köşeye not olarak aldıklarımdan biriydi bu belgesel .John Maloof isminde genç bir adam, bir tarih kitabı yazım aşamasında ve bu yüzden tarihi fotoğraflara ihtiyacı var.Evinin karşısında bir  müzayede kurulmuş.Burada bulduğu negatifleri ışığa tutup Chicago fotoğrafları arıyor. Hal bu olunca satışa çıkarılmış kutulardan birini (en büyüklerinden)  satın alıyor.Satıcı fotoğraf sahibinin isminin Vivian Maier olduğunu söyleyince ,John da her canlı gibi google amcaya danışıyor önce:) ve sonuç...sıfır..hiçbir şey yok..Bir ara bunlardan bir şey çıkmaz diye düşünüp bırakıyor,sonra elde onca malzeme, "ne yapacağım " , derken yeniden karıştırmaya başlıyor ve elinde ki negatifler bir anda dikkatini çekmeyi başarıyor .O da merakının peşine düşüp,Vivian'ın izini sürüyor.




Binlerce fotoğraf çekip hiçbirini  görmemiş, çocuk bakıcılığı yapan bir kadın.Google amcada bilinmezken ,belgeseli yapılıp ,fotoğrafları sergilenen fotoğrafçıya evrilen bir  hikaye.




SPOİ İÇERİR !!! ( izlemediyseniz okumayın ya da siz bilirsiniz:)  )

!

!

!


Onlarca fotoğraf çekip hiçbirini bastıramamış olmak haliyle neden sorusunu sorduruyor.Hoş gördük ki,böyle bir niyete bürünmüş bir vakit,belki diyerek ama ötesine geçememiş.Dünya turları yapabildiğine göre bu niyetinin önünde ki engel maddi yetersizlik olmasa gerek.Bu sorunun cevabını belgeseli hazılayan ve vivian'ın peşine düşen John da bulamamış.Bazı şeyler sır olarak kalmaya mahkum galiba.Yine de bana hissettirdiği şuydu; Öylesine yalnız bir profil var ki ortada ve bir şeyleri biriktirme takıntısı(ki bu da bence o yalnızlığı ile alakalı) bizler gibi bir şeylere,bir yerlere ait olma çabası  varmış gibi hissettiriyor belgesel..O çektiği ama  görmediği fotoğraflar ona ait değilde,vivian o ana aitmiş  gibi ,o anda kim ya da her ne varsa ona aitmiş gibi ve o aitliğini bir nevi elinde ki basılmamış filmlerle kayıt altına almış gibi.Aile yok,eş ya da çocuk yok..Kendisine ait olan tek şey elinde ki fotoğraf makinası ve o da ona sarılmış gibi.Tek tük arkadaşından bahsedildi ama arkadaş kısmı da aile gibi dağınık bir vaziyette.Bir şeyleri anlamlandırma gayretimiz sahiden çok ilginç :)


Öte yandan John  nezdinde bizler mi aslında olmayan bir şeyi , kendimizi daha iyi hissetme adına ,belki de umut etme adına varmış algısı ile oldurmaya çalışıyoruz diye de düşünmedim değil.öyle ya bir  çok ehil müze hep olumsuz dönüşler yapmış ve fotoğrafların dikkate değer sanatsal değeri olmadığını ifade etmiş.Bu hal John'un azmini körüklerken,( ki vivian'ı vivian yapmış azmi ve çabası ile ) normal vatandaşın daha bir sahiplenmesine sebep olmuş.Kulaktan kulağa fısıldanan bir hikaye ve o hikayenin kahramanı..Ben bile insta fotoğraflarım keşfedilecek ,kıymet göreceğim moduna girdim :)  Kitap yazmak için araştırma yapacakken ,bambaşka kulvarlarda başka bir profil ile yola çıkmış genç bir adam olmuş süreç sonunda.İzini araştırırken vivian'ın ,kendi izini çizen bir profil.


Yine de Vivian Maier'in ilginç bir kadın olduğuna şüphe yok.


Bu arada belgeselin üzerinden zaman geçmiş,şimdi durum nasıldır,o müzeler biz ettik sen etme deyip sergiliyorlar mıdır ?  fotoğrafları bilemeyeceğim :)







4 yorum:

  1. benden gördündü sanırımsamsam çok etkilendim ben de. sergi olması doğrumuydu yanlış mıydı valla karar veremedim ama iyiki olmuş da biz de tanıdık onu. cameraperson da iyi belgesel bak. bir de lila izlesene izlemediysen, kısa fılım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet ,senden gördüm :)

      not olarak alıyorum o zaman bunları köşeye:)

      Sil
  2. Hikayesini okumuştum nette. Ama belgeselini izlemedim. İzlemeli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. onu tanıyan insanların anlatımıyla ilerleyen bir belgesel ve tabi ,sıfırdan bir ünlü ortaya çıkaran bir gencin azmi..farklı buldum ,siz de öyle bulursunuz umarım :)

      Sil