10/25/2019

ZEHİRLİ GÜZELLİK - PİTOHUİ




Dün akşam izlediğim belgesel kuşağında fotonlardan ve yaptıklarından dem vuruluyordu.Yeşil gezegen için elzem olan fotonların, bitkilerde şekere dönüştüğünden ve yenilebilir hale geldiğinden bahsederken ,konu kuş tüylerini başlarına taç ,üzerlerine süs yaparak karşı cinsi etkileme ve nihayetinde eş bulma ritüeline sahip olan  bir kabilenin hikayesine kaydı.Eş peşinde ki genç adamın 10 eş dileğine söyleyecek söz bulamadım bu da ayrı bir bahis.

Balta girmemiş ormanlarda birbirinden şahane kuşlar ve o kuşların tüylerine(pek tabiki de yemek için kendilerine) ihtiyacı olan genç adam avcılık ile ilgili bilgileri dedesinden öğreniyor ve hatta dedesi ile ava çıkıyordu.Genç adam portakal rengi harika bir kuşa yönelmişti ki dedesi ikaz etti;

-Sakın onu vurma !

ve ekledi;



-gençken hata ile onu vurmuş ve yemiştim,ağzım saniyeler içinde uyuştu ,ellerim uyuştu,çok çok kötü bir tecrübeydi.

sonra da belgesel sunucusu bu kuş hakkında bilgi vermeye başladı,zannediyorum ki uzun zaman sonra şaşırdığım ilk şey bu kuşun varlığından haberdar olmak.Kuşun adı pitohui ve zehirli olan tek kuş oluyor kendisi.Yazarken bile  hala , kuş ve zehir kelimelerini yan yana getiremiyorum:) Tüm kuşların ufak bir çıtırtıda kaçıp,bu arkadaşın baştan aşağı cool takılıp kaçmaması bundanmış meğer:) Parlak ve göz alıcı,üstelik yeşilin içinde çok çabuk dikkat çekişine karşın saklanmayı tercih etmeyişi ,bir nevi meydan okuyuşu kanatlarında sakladığı gizli silah yüzündenmiş.

Tabi belgeselin konusu bu kuş olmadığından bilgi bu kadar ile sınırlıydı ,ben de mevcut merakımı gidermek için google amcayı karıştırdım biraz.Kuşun kanatlarında ki zehirin batrachotoksin olduğu,bunun kuşun kendinden mütevellit değil yediği bitkilerden ,böceklerden olduğu,üstelik bu zehrin bilinen en etkili zehirden bile 250 kat etkili olduğuna dair şaşkınlık katsayımı arttıran bilgilere ulaştım.Bir de bu kuşun keşfedilme hikayesi var ,  şöyle ki;

Bu kuşu keşfeden bilim adamı,kuşun marifetinden habersiz, ağına takılan kuşları yakalamak için harekete geçtiğinde , eli kuşların gagası ve pençeleri ile yaralanınca ,kuşun kanatlarında ki zehir  adamın eline bulaşmış ve eli şişmiş.

Demek ki neymiş ; gördüğümüz her güzele dokunmadan önce birkaç kez daha düşünmek gerekirmiş:)


 






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder