12/20/2021

ROMANTİZMİN KATİLİ ATEŞ BÖCEĞİ VE BİYOLÜMİNESANS MUCİZESİ






Romantizmin unsurlarından biri olarak kabul gördü hep ateş böcekleri. Filmlerde, şarkılarda, kitaplarda hep bu amaca hizmet eden mesajlarla yüklendi. Öyle ki çiftleşme dönemlerinde sayısız erkek ateş böceği aynı yerde, aynı anda, aynı uzunlukta ışıklarını yakıp söndürerek ,karşılarında ki dişi ateş böceklerini cezbetmek için tüm marifetlerini sererken  ortaya ,muazzam görüntülere sebep olmakta  ve bu ritüele tanık olan insanoğlunu hayran olma duygusu ile baş başa bırakmakta. Şimdi küçük çaplı şok geçirten ve "sen de mi brütüs"  dedirten bir gerçeklik ile yüzleşme zamanı :)




Dişi ateş böcekleri ,erkek ateş böceklerinin yuva kurma çağrısına olumlu yanıt verirken, bu her zaman olumlu yanıt demek olmuyor zira aklında döndürdüğü tilkiler başka ve oldukça acımasız olabiliyor. Dişi ateş böcekleri bir nevi yamyam zira erkek ateş böceklerini besin olarak kullanıyor. Çiftleşme isteğine olumlu yanıt alan erkek ateş böceği tuzağa düşürüldüğünden habersiz, dişi ateş böceğinin yanına yaklaşıyor. Diş ateş böceği uygun anı yakaladığı an, erkek ateş böceğini kaçamayacağı şekilde yakalıyor. Onda mevcut olan enzim ile kurbanını zehirleyebilme kabiliyeti var ama o ,zaman zaman kurbanını canlı canlı yemeyi tercih ediyor. Evet, gerçeklik her zaman ki gibi romantizmin yine  önünde.

Aslında benim izlediğim belgesel Biyolüminesans konulu bir belgesel, (- ki şiddetle tavsiye ediyorum- DAVID ATTENBOROUGH'S. LIGHT ON EARTH ) ve ateş böceklerinin yaydığı ışıkta bu konunun mevzusu.İşte mevzuyu öğrenirken böylesi şok edici bir bilgiyle de karşılaşılabiliyor:) peki ama ne demek bu biyolüminesans ?

Biyolüminesans ; bazı canlı organizmaların gerçekleştirdiği kimyasal reaksiyonlar esnasında ,kimyasal enerjinin ışık enerjisine dönüştürülmesi ile ışık üretilmesi ve yayılması olgusuna verilen genel isimdir.Canlılar bunu haberleşme, çiftleşme, uzaklaştırma ,kamufle olabilme gibi gereksinimler için kullanmakta. Bunun yanı sıra hala keşfedilmemiş ve izahata muhtaç  birçok yanı da mevcut. Gecenin karanlığında yayılan ışıklar alem içinde alem dedirten türden. İzlediğim belgeselden aldığım birkaç ekran görüntüsü şunlar;


Yer altında, nadirde olsa yer üstünde arz-ı endam eden mantarlar








Deniz suyunda böylesi muazzam bir renk cümbüşüne sebep olan ateş rengi algler









sivrisinek yavrularının salgıladığı ipeksi doku ile kaplanmış mağara tavanının planetaryum gibi görünüşü (planetaryum ; yapay gökyüzü) 







okyanus canlısı








19 yorum:

  1. Işık saçan canlılara bayılıyorum. :) Ateşböceklerini hiç romantizme bağlamamıştım. Benim için görsellikleri ile etkileyen harika şeyler. Yıldızları izlemek gibi onları izlemek de. :)
    Dişisinin erkeği yediğini bilmiyordum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karanlıkta kalınca sevdicegine ateş böceği yakalayıp karanlık dış mekanı aydınlatma gibi ritüeller var filmlerde :)

      İzlemesi keyifli gerçekten ama böcüklere temas etmeden bakışalım mottosundayım:)

      O ayrıntı fecaat zaten :) türler arası yamyamlık bir mevzu, çıkma teklifini kabul edip pusu kurması başka mevzu :) korkunç ve ürkünç aynı zamanda kalp kıran bir hatun böcük var elde.

      Sil
  2. Bahçeli evde yaşadığım halde hiç ateşböceği görmedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortam uygun değildir muhtemelen, gelip konarlar bir gün bahçenize umarım :) Canlı ben de görmedim ama farklı tür ışık yayan böcük ve kurtcuklar gördüm:)

      Sil
    2. Diğer blogunu açtığın gün bu yazıyı kaçırmışım.
      Ben hayatımda 1 kez gördüm ateş böceklerini. Deniz kenarındaki bir kafeteryanın arka tarafındaki karanlıkta yanıp sönüyorlardı. Yanlarına gittiğimizde resmen elektrikle çalışıyor gibi görünüyorlardı. Uzaktan daha romantiktiler:)
      Bu bilgiler aşırı ilginçmiş yalnız. Şaşırdım kaldım:))

      Sil
    3. Diğer blog sandığımdan fazla zorluyor, kelebekleri tanımlamak ömür törpüsü resmen :)

      Ne güzel ışıl ışıl görmüşsünüz:) tabi şu an kim bilir kaçı ev kurma yolunda heba oldu diye aklıma üşüşüyor:) yine de uzaktan romantik oldukları gerçeği değişmiyor:)

      Sil
  3. Kim bekler böyle bir şey bu böcükten:) Biyolüminesans sahiden büyüleyici bir hadise, belgeselde çok daha fazlası var.

    YanıtlaSil
  4. Bazı türlerin dişileri bunu yapıyor, o sevimli ateş böcekleri için üzüldüm şimdi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle işlere kalkıştığını öğrendiğim ilk canlı olduğu için baya saşkındım:)

      Sil
  5. Ateş böcekleri hakkında harika bilgiler öğrendim. Bu güzel bilgilendirme için çok teşekkürler Vakti Dem:)

    YanıtlaSil
  6. Ateş böcekleri ile ilgili gerçeği keşke öğrenmeseydim:) Ateş renkli alglere bayıldım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekler acıdır sözüne şahane örnek kendisi :) Ateş rengi algler su ile oynamayı çok keyifli bir hale getiriyor Belgeselde ki kişiler ve sevimli bir köpek baya eğleniyordu.

      Sil
  7. oo saol yaa teşekkürler, ne güzelmiş ışıklı heyvanlar :) attenborough'lar, iki kardeşler, richard var o da çok bir film yönetmeni, david ise belgeselci :) izlerim pekuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bi bu tonton amcayı biliyorum :) ışıklı ışıklı bu belgeselde ki her bir şey, ben teşekkür ederim:)

      Sil
  8. bak son yazımda, öyküde senden bir kelime vaaar hihihi :)

    YanıtlaSil