10/18/2019

POŞET POŞET SORUNLAR



Ülkece bir poşet sorunuyla cebelleşiyoruz ,öyle ki sorunlar listesinde zirveyi oynuyor 1 ocak itibari ile.Sorun malum,naylon poşet.

Gerekçe ; geri dönüşümü mümkün olmayan naylon poşetlerin doğaya,çevreye ve dolayısıyla insana verdiği zararın önüne geçebilmek.

Hedef;Kişi başı yıllık 400 olan plastik poşet kullanımını kısa sürede 90 adete düşürmek

Çözüm; naylon poşetler sadece 25 kuruşa

Sorunun tespiti,amacı ve çözümü arasında her zaman ki gibi orta yolu bulamayan yurdum,yine zor bir sınavı vermekle ter döküyor.Dökülen terlerimize gelince;




Evde biriktirdiğimiz(evsel atıklarımız için) poşetlerimizi ceplerimizde taşımaya başladık ve ilk güne rağmen şahane bir başarı grafiği yakaladık .Bizler bakanlığın çağrısına olumlu yanıtlar vermek uğruna çabalarken "poşetle girmek yasaktır" diyen yerler türemeye başladı ama yine de  azimliyiz. Pazar arabası,market sepeti ,satışa çıkarılan birbirinden renkli fileler derken bir şekilde bu engeli de aşmaya çalışıyoruz.Tabi ister istemez adapte sorunu,alınacak ürünün ağırlık ve miktarı mevzu bahis olunca o 25 kuruşlar cepten çıkıyor çaresizce.Birkaç gündür bu hengâme sürüp giderken en güzel ,en şık,en anlamlı çözüm Niğde'den geldi.Eşeğinin üzerine heybesini atan amcamız ,market reyonları arasında dolaşıp ihtiyacını aldı sonra da heybesine yükleyip eşeği ile marketten ayrıldı.


Bakmayın öyle cepte poşet taşıyıp,fileler ile yol tuttuğumuza,ne derler bilirsiniz,cicim ayları bunlar.Çok kalmaz hemen hemen hepimiz o 25 kuruşlara bakmayıp alacağız naylon poşetleri.Şimdiden etrafımda pes edenleri görüyorum.Onlara söylüyorum ki, "25 kuruş , naylon poşet almayın diye,poşete 25 kuruş verip alın diye değil ki" Açıkçası yetkililer de benim söylediğim niyette değil  bence.25 kuruşu poşete verin diye çıktı bu hal bana kalırsa zira söylenildiği gibi amaç ve gerekçe üzerinde hem fikir iseler çözüm yolu bu olmamalıydı.

Poşetleri koyup balya balya "25 kuruşa ama" diye  insanlara dedirteceklerine ,o poşetlerin üretimine ,ticarethanelerin içine girmesine,insanlara" 25 kuruşa ama"  dedirtmelerine müsade etmemeliydiler mesela.Bez poşetler,organik poşetler,jüt (Ihlamurgillerden,Hindistan ve Bangldeş'te yetişen,lifleri ip ve çuval yapımında kullanılan bir bitki)  gibi ürünler  veya türevinde olan ürünleri işletmelere,satıcılara zorunlu kılmalı ve muhakkak bulundurmalarını söylemeliydiler ya da.Tüketici olarak bu konuda bilinçsiz ve ne yapacağımı bilmez iken ben, "pazara markete git, alıverişini yap sonra ne yaparsan yap ya da dur yardım edeyim , ver 25 kuruşu doldur poşetini " şeklinde bir dayatma ile beni ortada bırakmamalıydılar mesela.Herkesin bir kadifesi yok ki heybesini doldursun.

Plastik sorunu sahiden ciddi bir sorun,hem günümüz hem geleceğimiz için ve bunun çözümü konusunda bir şeyler yapılmalı inancım da kuvvetli ,hem vatandaş hem devlet olarak ama bu hususta atılmış ilk adımın böylesi bir tuhaflık içinde dönüyor olmasını nereye koymalıyım,bilemedim !






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder