11/21/2021

KARIN HABERCİSİ GÜZ ÇİĞDEMİ

 


Sararıp dökülmüş onlarca yaprağın arasından incecik bir dal verip başını göğe kaldıran şu narin çiçek neler düşündürüyor size ?


Benim aklıma düşen ilk şeydi; İşte, Hayat...


Narin ve kırılganda olsa, incecik bir umut dahi olsa, ona sıkı sıkıya sarılmak;  gidenlere inat gelecek olanlara kucak açmak,  sabırla ve dimdik durarak güzel muştular fısıldamak...


Dikkatli bakın etrafınıza , çayır ve çalılıklara, bilhassa ormanlık alanlara. Ulaklar yola çıkıyor birer birer, ceplerinde nameler ile. Hatta çoğu çoktan ulaştı varacakları yere.


Benim fotoğrafladığım bu çiğdemler Güz lâlesi olarak isimlendiriliyor. Bilimsel ismi Crocus pulchellus , süsengiller familyasından.  Eylül -Kasım arası çiçeklenmeye başlıyor. Tek tük gördüğüm bu narin çiçekler buralarda iyice belirgin ve yaygın hale geldiler.  





Çiğdem'in ismi  mitolojide Tanrı Hermes'in arkadaşı Crocus'dan geliyormuş. Efsaneye göre bu iki arkadaş oyun oynarken kazayla Crocus ölür ve düştüğü yerde bir çiçek açar .Çiçeğin üzerine Crocus'un kanı düşer. Çiğdemin merkezinde görülen renkli uzantılar , işte bu kanın uzantılarıymış.



Bunun yanı sıra iki hikayeden daha bahsediliyor. Birincisi Crocus adındaki genç orman perisinin karşılıksız aşkı yüzünden günden güne eriyip tükendiği ve sonunda öldüğü, öldüğü yerde çiçek açtığı. İkincisi Zeus ve Hera'nın uzandıkları çayırlarda aşktan mütevellit bu çiçeklerin açtığı. (bkz.)


Çiğdemlerin birçok türü var. Her bölgeye has renkleri olabiliyor. Güz çiğdemlerinin karın habercisi olduğu söylenir. Hatta bazı yerlerde vargit çiçeği deniyor.  Yaylalara çıkmış olanlara, "kar geliyor, havalar soğuyor , varın gidin artık evinize " dermiş. 


Doğa kendi lisanı ile konuşuyor bizlerle. Ulaklarını gönderiyor her birimize ama kısmetli olanlar okumayı biliyor gelen nameleri. Çünkü onlar hiç kesmedi doğa ile aralarında olan ilişkiyi.






Hafta sonu Sonbahar'ın renklerine karışmak ve aralarında kaybolmak amacıyla çıktığımız yolda birer birer boy atmış görürken güz çiğdemlerini , yoldan önce ulaklardan bahsetmek istedim. 


Karın habercisi Çiğdem'den sonra Bahar'ın habercisi Kardelen'in hikayesini de okumak isterseniz sizleri şuraya davet ediyorum.


Ulaklarınız bol, nameleriniz çok olsun :)






18 yorum:

  1. Efsanelere çok inanmam ama orman perisi efsanesi daha inandırıcı gibi geldi bana:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de inanmam :) ama insanlığa ait bu kültürel motiflerin, zamanın külleri arasından günümüze gelişleri hoş bir dinleti oluyor.Orman perisi daha hoş geldi bana da .

      Sil
  2. aa yaa hiç bilmiyodum, çiğdem çiçeğinin hikayesini, mitolojisini, yaa teşekkür ederim, ya bu çiçekler nerde parklarda mı var yani :) mavi ve beyaz oluyor demekki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 3 hafta önce kadar yıldız parkında birkaç tane vardı.Şu iyice serpilmiş olan çiğdem oradan.Diğer nazlı kızları dün kemerburgaz tarafında ki ormanlık alanlarda çektim.Yazcam sonra orayı:)

      Sil
  3. Selam her çiçeğe hikaye insanlar unutmamak için ve güzellikleri paylaşmak için koymuşlar. Kasım başında Sinop'ta da Çiğdem açmıştı. Var git denmesiilginç sarı bir çiçek vardı. Safranbolu'ya bağlı Yörük Köy'ünde onunda adı vargitti. İnsanlar günlük hayatı ve durumu özetler gibi. Bilgiler için ayrıca teşekkür. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam :) vargit denmesini ben de okuyunca öğrendim.Yükledikleri anlam ile çiçeğin hakikati çok hoş uyum yakalamış.Katkınız için teşekkür ederim Benden de sevgiler.

      Sil
  4. (bkz.) 'a baktım, Kocaeli çiçekleri diyor:) Dün gece sezonun ilk karı yağmış Kartepe'ye:) Hem çiçeğe bakıp kaleme aldıklarınız, hem de hikayesi çok hoş. Mutlu pazarlar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Dediğim gibi , birçok çiğdem türü var ve fotoğrafını çektiğim çiğdemlerin isimlerini bkz' dan öğrendim:) Wikiye kaynak olan da bu sayfaydı.Kartepe de dolmuştur kar öncesi çiğdemlerle.Bakalım bizim buralara gelecek mi verdikleri haber :) Size de mutlu pazarlar

      Sil
  5. Çiçekleri ve hikayelerini severim. Çok hoş anlatmışsın keyifle okudum. Dökülmüş yapraklar içinde renkli çiçek bana mucizeyi hatırlattı. Ya da ölümle hayatın iç içe olduğunu. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Değil mi? Mucize gibi, hayat ve ölüm gibi...

      Sil
  6. İki hafta önce sarı çiğdemlere rastlamış, hatta blogda da bahsetmiştim. Sonbahar sonunda boy gösteriyorlar ve insan bakmaya doyamıyor. Benim bir de sadece karların arasından baş gösteren kardelenden haberim vardı. Sizinkileri ilk kez gördüm. Çok güzellermiş, öyküleri ona keza.
    Baştan ikinci fotoğraftaki safran çiçeğini de andırıyor, hatta neredeyse aynısı. Kırmızı uzantıları da dahil:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kadar çok var ki ve o kadar az bilgim var ki :( çiğdem deyip geciyordum, ismin öğrenmek için baya resim dolaştım google amcada:)

      İkinci resim, yıldız parkında çektiğim.Emin olamadım.Güz çiğdemine de çayır çiğdemine de benzettim :) safran çiğdemine de bakayım iyice bir:) teşekkür ederim.

      Köyümüz dağ eteklerinde.Karın hemen hemen yagmadığı bir kış meviminde incecik bir örtü gibi yağıp, 2 gün kadar bir süreçte parlayan güneşin de etkisiyle bahcemizde açıvermişti bu kardelenler.Resimler oradan.Başka türleri var mıdır bilmiyorum ama.

      Sil
    2. Safranbolu gezimizde heykeli dahil her yerde resimleri, dükkanlarda tabloları vardı. O yüzden o mor çiçekler zihnime kazınmış. Yapraklardaki şeritler, ortadaki kırmızılar o kadar benziyor ki. Sonbaharda açıyorlarmış zaten. Çok değerli bir çiçek. Keşke soğanıyla birlikte söküp evde saksıda büyütseydiniz:)

      Sil
    3. Dediğiniz gibi o halde, safran çiğdemi 2.resim.Parkın üst giriş kısmında , ağaçlıklı ama çimensiz toprak alandaydı bu.Soganiyla dikilip büyütülüyorsa , belki bu da ekilmiş olabilir.3- 4 tane vardı ve birbirinden uzaktı.Aklımda bulunsun o vakit :) imkan dahilinde bulabilirsem evde yetiştirmek için bi deneyeyim.Teşekkür ederim katkınız için :)

      Sil
  7. Ne kadar güzel, güz çiğdemini ilk defa gördüm. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de eskiden çok farkına varmazdım.Son birkaç senedir algıda seçicilik var sanırım.Ben teşekkür ederim.

      Sil
  8. İlk kez görüyorum, ne kadar güzel... kaleminize sağlık :)

    YanıtlaSil