9/19/2020

BİR DELİNİN HATIRA DEFTERİ - KİTAP



KİTABIN ARKA KAPAĞINDAN ;

Rus gerçekçiliğinin kurucularından olan Gogol , " Bir Delinin Hatıra Defteri" ile hayata tutunmaya çalışan bir şizofreni ve "Burun" ile "Palto" hikayelerinde ise fantastik öğeleri gözlem yeteneği ve ince ironisiyle birleştirerek Rus toplumunun genel yapısını anlatır.


KİTAP HAKKINDA ;

Sade, yalın ve akıcı bir anlatım var. Bir günde okuyup bitirmek mümkün.Sıkmayan ve keyifli hikayeler. Kitapta bir de  anlatıcı var, arada bir okuyucuyla birebir diyaloğa girmiş gibi anlatıyor. 3 hikayeden ve 128 sayfadan oluşan kitapta ki hikayeler ve  sayfa sayıları şöyle;


Bir delinin hatıra defteri ; 7-41

Günlük demek daha doğru olur. Atılmış tarihler ile  yaşanılan ve düşünülen şeyler aktarılıyor. Kahraman içinde ki her şeyi döküyor. Oldukça ilginç düşünceleri var.Misal insanın kendi burnunu görememesinin sebebini , burnun aya gitmiş olmasına bağlaması gibi.Tarih algısı da düşünceleri kadar ilginç. "Martaralık,ayın 86'sı,gece ve gündüz arası"  diye bir gün var mesela takviminde. İnsanlar,ülkeler,meslekler üzerine de enteresan fikirler gırla.Tebessüm ettirmelik.Fakat, günlüğün son tarihine yazdığı son satırları yumru gibi oturuyor birden insanın içine. Beklenmedikti bu ve beni fazlasıyla etkiledi.


alıntı:

Şu uzakta beliren benim evim mi? Pencerede oturan annem mi? Annem benim,kurtar şu zavallı oğlunu.Onun ağrıyan başına akıt gözyaşlarını!


***


Burun ; 42-81

Bu kadar absürt bir hikaye var mıdır bilmiyorum ama sokaklarda havalı giyinmiş bir burun arz-ı endam ediyor. Geziyor,tozuyor,her yerde fink atıyor :) Sahibi de peşine düşmüş onu arıyor.Hikaye böyle olsa da alamet-i farikasının başka olduğu da ortada


alıntı;

Gözyaşlarına (Kovalev) hakim olamadı.Üniformalı buruna döndü.Sapına kadar rezil ve dolandırıcı bir adam olduğunu, yüksek bir rütbeli memur falan değil de büsbütün bir burun, hem de kendi burnu olduğunu söyleyecekti ki burun çoktan gitmişti.


***


Palto ;  82-128

Gogol'un en bi merak ettiğim öyküsüydü bu, Dostoyevski'nin " hepimiz Gogol'un Palto'sundan çıktık" sözüne istinaden.Kütüphanede sordurmuş,  her defasında başkası tarafından alındı cevabı ile karşılaşmıştım.

Makamın, üzerinde ki kıyafetin insanlar arasında nasıl değer gördüğü, insan olmanın kıymet bulmadığı, kurumların nasıl çarpık işlediği üzerine yazılmış bir hikaye.Okurken yabancılık hissi çektirmedi hiç, buraların hikayesi gibiydi.Sonra yine Gogol , yapacağını yapmış ve hayaletleri devreye koyuvermiş:) Tabi enteresan ve aslında çok bilindik olan yine insanların olaya yaklaşım şekliydi.


16 yorum:

  1. okunacaklar arasına aldım. emeğin için sağol

    YanıtlaSil
  2. Merak ettiğim kitaplardan biriydi. Verdiğiniz bilgiler merakımı daha da arttırdı, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim.Severek ve ilgiyle okudum ben

      Sil
  3. Listemde olan bir kitap ama anlatımı konusunda çekincelerim vardı. Yazdıklarınızı okuyunca, okuma isteğim arttı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel:) okuduğunuzda seversiniz umarım.

      Sil
  4. eveet de mi çok ilginçli yaa, yazar da delirmiş ve bu kitabını sobaya atıp yakmış, yetişip bir kısmını kurtarmışlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok ilginçmiş ki ama bu :) iyi ki kurtarmışlar o vakit :)

      Sil
  5. erdal beşikçioğlu oyununu sahnelemişti, ne çok istemiştim gitmeyi ama olmadı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tv den tanıtımlarını hatırlıyorum.Bir kanalın kültür-sanat programı içinde yer alıyordu.Hikaye final kısmıyla çok etkileyici, oyun da öyle olmuştur.

      Sil
  6. Palto çok sevdiğim kitaplardan biri.Ama, Bir Delinin Hatıra Defteri ve Burun isimli hikayeler yoktu o kitapta. Farklı baskılara göre seçkiler değişiyor galiba:)

    YanıtlaSil
  7. Özellikle Palto'yu okuduğumda içim ezilmişti. Çok bilindik ve çok bizlik gelmişti. Burun hikayesi de neydi öyle. Hem absürt hem de anlaşılmaz gelmişti bana. Daha doğrusu hiç bir çıkarımda bulunamamıştım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burnu arayış süreci var olan problemlere eleştiri gibiydi.Kurumlar, insanlar vs. Bulundukları görev alanı içinde görevi hakkıyla yapmak yerine , diğer insanlara karşı kibir ve böbürlenme aracı olarak kullanmak gibi tuhaf durumlar.Anlatıcı böyle hikaye mi olur diyerek pek bi alaycıydı birde:) Gogol'un birileri ile kafa bulduğu aşikar.Açıkçası dönemin şartlarını bilmek hikayenin anlaşılır olmasında çok faydalı olurdu.Bundan yoksun olduğum için hikayeden çıkarımım da eksiktir şüphesiz.

      Sil
  8. bende de duruyor olumlu yorumlarınızdan sonra öne aldım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifli okumalar diliyorum size o halde :) Ben gibi beğenirsiniz umarım

      Sil